ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Veckan som gick

SAS börskostym krymper – värderas som bussbolag

  • SAS vd Rickard Gustafson. Foto: Jesper Frisk; Per-Anders Hurtigh

Midsommarveckan var stekhet vad gäller centralbankerna. Dessutom bjöd Volvo på kapitalmarknadsdag, konkurrenten Traton närmade sig börsen och Attendo åkte på en rejäl finsk smocka.

Dessutom har utförslöpan i SAS fortsatt.

Stekhet centralbanksvecka
En av de mest händelserika centralbanksveckorna på mycket länge ligger bakom oss. ECB-chefen Mario Draghi öppnade i tisdags dörren på vid gavel för nya lättnader, om inte utsikterna för tillväxt och inflation förbättras. Uttalandena fick bland annat den svenska tioårsräntan att för första gången stänga under nollan. På onsdagen lämnade Federal Reserve räntan oförändrad på 2,50 procent men formuleringarna i beskedet gjorde att prissättningen på räntemarknaden nu indikerar en sannolikhet på 100 procent för sänkning i juli. På torsdagen gick Norges Bank mot strömmen och höjde räntan till 1,25 procent. Samma dag lämnade Bank of England sin ränta oförändrad på 0,75 procent, men planen är fortsatt höjningar längre fram.

Lastbilsvecka på börsen
Det har varit en riktig lastvagnsvecka på Stockholmsbörsen. På tisdagen höll Volvo kapitalmarknadsdag och samma dag inledde lastvagnskoncernen Traton sin roadshow inför börsnoteringen. Första handelsdag väntas bli den 28 juni på både Frankfurt- och Stockholmsbörsen. Traton har varit helägt av Volkswagen-koncernen och består framför allt av Scania och MAN. Traton värderas till cirka 175 miljarder kronor mot cirka 300 miljarder kronor för AB Volvo. Introduktionen är läglig då Scania och MAN har en rekordhög marknadsandel i Europa på cirka 36 procent, före Volvokoncernen på 24 procent. Volvo lastvagnar hade dock en rörelsemarginal på 12,2 procent i första kvartalet mot 11,7 procent för Scania. ”Jag förväntar mig att vi förbättrar lönsamheten kvartal för kvartal” sa dock Scania-chefen Henrik Henriksson i en intervju i veckan med Di.

SAS börsvärde dyker
Utförslöpan för SAS fortsätter där aktien nu är nere på samma nivåer som för fem år sedan. Efter den förödande pilotstrejken presenterade bolaget en svag rapport för andra kvartalet. Sedan årsskiftet har oljepriset gått upp kraftigt och kronan har även tappat vilket är negativt för bolaget. I veckan vinstvarnade Lufthansa på grund av överkapacitet på den europeiska marknaden vilket bidrog till att sänka SAS-aktien ytterligare. Efter kurskollapsen i år har börsvärdet nu gått under 5 miljarder kronor. SAS är numera ett stort bolag i ett litet bolags börsvärdeskostym. Andra bolag som har ungefär samma börsvärde som SAS är numera hjälmtillverkaren Mips, bussbolaget Nobina och IT-bolaget Addnode.

Finsk smocka i Attendo
Problemen för vårdkoncernen Attendo fortsätter. På onsdagen vinstvarnade bolaget igen på grund av fortsatta problem i den finländska verksamheten. Bolaget räknar med en rörelsevinst på 120 miljoner kronor för andra kvartalet och spår en lägre vinst än vad marknaden förväntar sig även kommande kvartal. Attendo tillhör årets sämsta aktier på Stockholmsbörsen med en nedgång på cirka 50 procent. Martin Tivéus kom inte riktigt till något dukat bord när han tog över som vd efter Henrik Borelius den 1 september förra året. Aktien är ned med 54 procent sedan tillträdet. På senare tid har flera stora investerare ökat sitt innehav i Attendo, däribland Mats Qvibergs Öresund, Max Mittereggers hedgefond Gladiator och Ax:son Johnsonsfärens bolag Nordstjernan. 

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies