Sandvik inledde rapportsäsongen starkt – veckans viktigaste händelser

Blankningen på Stockholmsbörsen är låg trots att index ständigt nosar på rekordnivåer och Sandvik inledde rapportsäsongen med en stark rapport. 

Di guidar dig genom veckans viktigaste händelser.

Sandviks vd Stefan Widing och Amra Balic, Europachef för ägarstyrning hos Blackrock.
Sandviks vd Stefan Widing och Amra Balic, Europachef för ägarstyrning hos Blackrock.

 

Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

Det bubblar vidare

På lite mer än en månad har Qliro-avknoppningen Cdon rusat med över 200 procent på börsen. Reuters intervjuade i veckan en bitcoin-profil som samlat ihop över en miljon följare i sociala medier då hon analyserar bitcoins prisrörelser med hjälp av astrologi.  Aktier som kan kopplas till hållbarhet går urstarkt trots redan höga värderingar. 

I veckan kunde Di också berätta att blankningen på Stockholmsbörsen är låg, trots att index ständigt nosar på nya rekordnivåer. Marknadssentimentet är med andra ord hett, och i vissa fall finns bubbeltendenser. Den naturliga frågan är: Hur länge kan festen vara?  

Sandviks vd Stefan Widing.
Sandviks vd Stefan Widing.Foto:Jesper Frisk

Extra klirr i kassan

Sandvik SAND 0% Dagens utveckling inledde rapportsäsongen på torsdagen med att annonsera en utdelning på 4,5 kronor per aktie samt en extrautdelning på 2 kronor. Tidigare i veckan meddelade också Swedbank att banken lämnar en utdelning på 4,35 kronor per aktie för räkenskapsåret 2019, efter samråd med Finansinspektionen. Nästa vecka rapporterar betydligt fler bolag och på aktiemarknaden finns nu en förhoppning och tro att en hel del bolag annonserar en återinförd utdelning. Efter att många utdelningar uteblev i fjol kan det med andra ord vara upplagt för pengaregn på börsen i vår.

Läs också: Sandvik har lyckats höja sin lägstanivå 

Amra Balic, Europachef för ägarstyrning hos Blackrock.
Amra Balic, Europachef för ägarstyrning hos Blackrock.Foto:Joey Abrait

Mångfaldskrav – men inte från politiker

I Sverige har det tidigare varit politiker som drivit krav på exempelvis könskvotering i börsbolagens styrelser. Nu tycks näringslivet självt ha axlat den manteln. Di kunde i veckan rapportera att fondjätten Blackrock, Stockholmsbörsens största ägare, planerar att ställa hårdare mångfaldskrav på styrelser. För ett par månader sedan uppgavs det att Stockholmsbörsens ägare Nasdaq bett SEC, USA:s motsvarighet till Finansinspektionen, om tillstånd att ställa mångfaldskrav på börsbolagen. Än har Stockholmsbörsen inga omedelbara planer på att kopiera dessa förslag. Men det går inte att missta sig om samhällstrenden i stort.

ECB-chefen Christine Lagarde.
ECB-chefen Christine Lagarde.Foto:Francisco Seco

En ny sorts lågkonjunktur

Europas ekonomier riskerar en så kallad ”dubbeldipp” då ökad smittspridning och restriktioner åter sänker tillväxten, skrev Di:s Felicia Åkerman i veckan. 

Samtidigt går Sveriges bopriser urstarkt. De senaste 12 månaderna har priserna på bostadsrätter stigit med 5,3 procent medan villapriserna rusat med 15,5 procent, meddelade Valueguard i veckan.

December månad var förvisso svag, men under första halvan av januari har priserna på bostadsrätter i Stockholm stigit med 2,3 procent. Pandemin har onekligen orsakat en ovanlig lågkonjunktur.


Innehåll från DrivecAnnons

Spara både energi och pengar – med Drivecs fordonsdata

Med avstamp i visionen av en hållbar transportindustri grundades Drivec, verksamheten som i dag förser fordon med skräddarsydda lösningar för en sparsam och hållbar körning.

– Våra system går att applicera på alla sorters drivlinor, och bidrar till en mindre energiförbrukning samtidigt som lönsamheten för transportföretaget ökar, berättar Johan Göthe, vd, Drivec. 

År 2004 grundade Johan Göthe Drivec som med sina system; Drivec Vehicle Health Management (VHM) och Drivec EcoDriving, förser transportindustrin med fordonsdata som ökar lönsamheten, höjer säkerheten och minskar miljökonsekvenserna. 

Med tjänsten Fordonshälsa (Drivec VHM) hjälper de kunden hålla koll på statusen på alla individuella fordon, och få en överblick för det totala slitaget på hela flottan. Tillsammans med ett unikt AI-verktyg kan systemet snabbt upptäcka avvikelser som exempelvis höga motortemperaturer, problem i drivlinan eller bromsslitage. 

– Med Drivec VHM kan våra kunder åtgärda fel innan de faktiskt uppstår samtidigt som fordonen ökar sin nyttjandegrad tack vare bättre underhåll. Det är hållbart både ur ett miljö- och säkerhetsperspektiv, säger Johan Göthe. 

Hållbara fordon = Lönsam bransch

Även systemet Drivec EcoDriving, leder till hållbarhet ur flera perspektiv. Det användarvänliga systemet för sparsam körning gör att du kan planera för upp till 15 procent lägre bränslekostnader. Dessutom gör minskat slitage och lägre servicekostnader att du kan dra av ytterligare procent i kostnader. 

Drivec EcoDriving mäter energieffektivitet, alltså hur effektivt föraren använder energin under sin körning. Detta oberoende av vilka energikällor de olika fordonen har t.ex. diesel, biogas, hybrid och el. 

– Det här innebär att en kund kan ha hela sin fordonsflotta i ett och samma system, trots olika energikällor. För oss är det viktigt att erbjuda en så hållbar lösning som möjligt för alla olika sorters fordon. 

För en energismart transportindustri

Ett fordon som ökat i popularitet är elfordonet, här har man på Drivec både utvecklat sitt system för EcoDriving samt fordonshälsa för att minska energiförlust samt optimera livslängden på batterierna. 

– Elbussar har blivit allt vanligare, samtidigt finns det en bristfällig kunskap på hur länge bussen faktiskt håller. Tack vare våra system sitter vi redan på den kunskapen eftersom vi under flera år samlat in data för just elfordon. Något vi satsar extra mycket på just nu är att titta på batterierna, så att vi kan förutspå när det är dags att byta dem och hur mycket vi kan påverka dem utifrån körsätt. 

Systemen Drivec EcoDriving och Drivec VHM  möjliggör tillsammans besparingar i både pengar och för miljön.

– Våra kunder, till exempel ett bussföretag i kollektivtrafiken, kan upprätthålla exakt samma arbete men med upp till 50 procent mindre energiåtgång. Vi skulle då kunna försörja 150 bussar med den energi som går till 100 bussar i dag, oavsett energikälla avslutar Johan Göthe. 

Faktaruta

Drivec utvecklar och tillhandahåller fordonsdata som ökar lönsamheten, höjer säkerheten och minskar miljökonsekvenserna för transportindustrin. Med stor förståelse för varje kunds unika behov, skräddarsyr de lösningar där rätt information når rätt person i företaget.

Läs mer på drivec.se

Mer från Drivec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Drivec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?