1515

Qviberg kliver in i lyxbyggaren – veckans hetaste nyheter

Mats Qvibergs Öresund blir storägare i Oscar Properties, tunga besked på makrofronten och ny giv för börsbolagens kapitalmarknadsdagar.
Di guidar dig genom de hetaste nyheterna från veckan som gick.

Mats Qviberg, huvudägare i Öresund.
Mats Qviberg, huvudägare i Öresund.Foto:Joey Abrait

Veckans Sverige-nytt

Foto:DI

Veckan bjöd på en triss i färska noteringar när det gäller tillståndet i den svenska ekonomin. På tvärs mot prognoserna meddelade SCB att inflationen i februari sjönk till 1,5 procent. Den var något av en kalldusch för Riksbanken som hade räknat med en uppgång till 2,0 procent. Prosperas mätning av inflationsförväntningarna, som den sista månaden i varje kvartal utöver räntehandlare även inkluderar arbetsmarknadens parter och inköpare, var trevligare läsning. På fem år sikt steg de något, till 1,8 procent. Det är Riksbanken nog rätt nöjd med. SCB rapporterade också att arbetslösheten i februari låg kvar på 8,9 procent, säsongsrensat, men också att sysselsättningen ökade från januari. På grund av en ny mätmetod är tyvärr SCB-siffrorna svåra att dra några stora växlar på för tillfället men bilden är fortsatt att arbetsmarknaden långsamt repar sig.

Bra tryck i USA

Foto:Andrew Harnik

Ett år kan göra stor skillnad. Förra våren gapade vi över noteringar och indikatorer som var de sämsta på många decennier. I veckan rasslade Philly Fed, det vill säga Federals Reserves Philadelphia-filials mätning av humöret inom tillverkningsindustrin i regionen, in på den högsta nivån sedan mars 1973. Det säger inte precis allt om tillståndet i den amerikanska ekonomin men är en tydlig signal om annalkande högtryck. 

Qviberg flyttar in

Mats Qviberg
Mats QvibergFoto:Joey Abrait

Den forna prestigebyggaren Oscar Properties är på väg att delvis transformera sig till ett fastighetsbolag som ett led att ta sig ur sina ekonomiska svårigheter. Nu har finansmannen Mats Qvibergs Öresund fått upp ögonen för bolaget. I torsdags gick investmentbolaget in som storägare. Totalt investeras mellan 50 och 100 miljoner kronor och beskedet satte fart på Oscar Properties aktie som efter torsdagens uppgång på drygt 22 procent blev veckans vinnare på Stockholmsbörsen. Inhoppet gav inte lika positiv effekt på Öresunds aktie, som föll med 0,9 procent när beskedet kom men steg en knapp procent under veckan.

Dan före dan före kapitalmarknadsdagen

Foto:Vesa Moilanen, Vesa Moilanen

I veckan fick vi se ett nytt upplägg för hur kapitalmarknadsdagar planeras. Telekombolaget Nokia, gruv- och smältverksjätten Boliden och industrihandelsföretaget Bufab arrangerade alla kapitalmarknadsdagar under veckan och samtliga bolag släppte två dagar före själva kapitalmarknadsdagen nyheter om den dagliga verksamheten så att dagen kunde handla om ljusa framtidsfrågor. Boliden levererade en mindre vinstvarning på 200 miljoner kronor, Nokia ett besparingsprogram som ska kosta 6 miljarder och Bufab berättade om försäljningsutvecklingen under januari och februari. Inför kommande kapitalmarknadsdagar gäller det därför att vara uppmärksam dan före dan före kapitalmarknadsdagen. 


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?