1515

Pandemin slår hårdast mot kvinnor – ”spär på ojämlikheten”

Kvinnor har tagit den hårdaste smällen under pandemin. Efter denna ”shecession” är risken att det som egentligen är konjunktur förvandlas till struktur, varnar Första AP-fondens vd Kristin Magnusson Bernard i Makrorådet.

Första AP-fondens vd Kristin Magnusson Bernard.
Första AP-fondens vd Kristin Magnusson Bernard.Foto:Jack Mikrut

Pandemin har slagit hårt på många vis. När det gäller det ekonomiska har smällen varit värst för kvinnor.

”I USA har kvinnor stått för mer än hälften av alla förlorade jobb, i EU har arbetslösheten ökat mer än dubbelt så mycket bland kvinnor som bland män, kvinnors löneinkomster ha sjunkit betydligt mer än männens, i Tyskland och Storbritannien med tvåsiffriga tal”, säger Kristin Magnusson Bernard i Di-podden Makrorådet.

Ännu värre än att bli av med jobbet är att ge upp hoppet om att få ett nytt. Tyvärr har många kvinnor valt eller tvingats att lämna arbetsmarknaden.

”Tittar på vi kvinnors arbetskraftsdeltagande är andelen och antalet kvinnor som har lämnat under bara det här året större än under den globala finanskrisen.”

Enligt Kristin Magnusson Bernard är stängda skolor den viktigaste orsaken.

”90 procent av världens barn har under pandemin inte gått i skolan. Även om vi ser att männen tar större ansvar för att ta hand om barn så har större delen av det jobbet fallit på kvinnor. Det har helt enkelt varit omöjligt att förvärvsarbeta och samtidigt ta hand om barn.”

Och det är inte självklart att saker reder upp sig bara för att skolorna öppnar igen.

”Vi vet att konjunkturella förändringar riskerar att bli strukturella om man inte lyckas vända det hela. Jag är rätt optimistisk om USA. Där finns en stor förståelse för att man kan ha perioder utanför arbetsmarknaden. Euroområdet är mer oroande.”

Sverige har i större utsträckning hållit skolor och barnomsorg öppna, men krishanteringen har på andra sätt ökat ojämställdheten.

”30 procent av kapitalinkomsterna i Sverige går till kvinnor och 70 procent till män. Ett år som det gångna, med tillgångspriser som har ökat mycket snabbare än den reala ekonomin har vuxit, spär på den ojämlikheten.”


Innehåll från IFSAnnons

Assistans på distans skapar bättre kundupplevelser

Allt fler företag ställer om sina affärsmodeller mot fokus på önskat resultat hos kund, så kallade outcome-based services. När man inte längre säljer en produkt utan ett önskat utfall, till exempel garanterad drifttid på en maskin, ställs nya krav på serviceleveransen – inte minst i pandemitider. IFS branschexperter ser att covid-19 har påskyndat användningen av många innovativa verktyg för fjärrsupport och smidig interaktion med kunder, oavsett var de befinner sig.

Läs mer om hur du lyckas med servitization och nya affärsmodeller här    

Den globala coronapandemin har i många företag tvingat fram en omedelbar omställning till att driva verksamheten på distans med digitala hjälpmedel. Det gäller allt från kundmöten till mässor och medarbetardialog. Men även installation och service av utrustning måste kunna utföras, trots starkt begränsade möjligheter att göra fysiska besök.

– Behovet av digitalisering har blivit än mer tydligt under pandemin och för tillverkande företag och deras serviceorganisationer är det en direkt nödvändighet, för att öka såväl effektivitet som kvalitet i leveranserna. Digitala hjälpmedel får allt större genomslag, vilket i slutänden ökar förmågan att hålla koll på status och drift av utrustningen – och därmed förbättra kundupplevelsen, säger Jonathan Hydén, Presales Manager Northern & Central Europe för IFS servicelösningar.

Samarbete och stöd på distans

Som exempel nämner han IFS Remote Assistance, som när det lanserades förra året blev precis vad marknaden behövde mitt under brinnande pandemi. Med alla begränsningar gällande resor och fysiska möten letade företag efter tillförlitliga verktyg som ger stöd för samarbete och service på distans.

– En av våra industrikunder är Alfa Laval. De levererar utrustning för vätskehantering och separering till bland annat bryggerier där hälso- och säkerhetskontroller är avgörande för verksamheten. När pandemin slog till gick det inte att släppa in tekniker som inte tillhör produktionsanläggningens egen personalstyrka. Med Remote Assistance kan Alfa Lavals fälttekniker dela bilder och interagera med kunden i ett virtuellt möte, och på så sätt utföra service utan att vara där fysiskt, förklarar Jonathan Hydén och poängterar att de kunder som har anammat det nya arbetssättet kommer att ha goda möjligheter att skapa ännu bättre serviceverksamhet när pandemin är över.

Fjärrbaserat i kombination med traditionella fältservicetjänster på plats hos kund ger möjlighet att effektivisera viktiga delar av serviceprocessen och leva upp till kundernas höga förväntningar om att kunna utnyttja sin utrustning maximalt, utan onödiga avbrott. De digitala lösningarna är ett bra stöd i den omställning mot mer utfallsbaserade tjänster, outcome-based services, som pågår i branschen.

– Med avtal baserade på garanterad drifttid ökar incitamenten att hålla maskinen igång i så hög grad som möjligt. Här kommer vår teknik för fjärrstyrning till nytta, inte bara för att hjälpa kunden på distans, utan också för att göra diagnostik och hälsocheckar på levererad utrustning. Med digital tillgång till kördata och andra nyckeltal kan problem förebyggas och behovet av fysiska besök för service minimeras, säger Jonathan Hydén.

Minskade restider

På sikt ser han en utveckling där AI och maskininlärning får allt större betydelse för smidig och resurssnål planering av service, även när den behöver utföras på plats hos kund.

– IFS system är skräddarsydda efter branschens behov och erbjuder till exempel smart stöd för ruttoptimering. Det gör att serviceteknikerna kan minska sina restider med 25–30 procent, genom att de hela tiden åker kortast möjliga sträcka på väg mellan uppdragen. För våra kunder innebär det stora besparingar, i både pengar och koldioxidutsläpp, konstaterar Jonathan Hydén.

Läs mer om IFS servicelösningar

Mer från IFS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IFS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?