

Återhämtningen i världsekonomin fortsätter att överraska positivt. Under påskveckan fick vi tio nya indikationer. Optimisterna vann makromatchen med 10-0.
Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.
Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.
Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant
För att företag ska optimera sin försäljning på Amazon måste produkterna presenteras högt upp i listan när kunder gör sökningar.
– 80 procent av alla köp sker på förstasidan så det är här produkten ska synas. Vi kan lära svenska företag hur de kraftigt kan förbättra sin sökranking, säger Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail.
Amazon finns sedan 2020 i Sverige och utgör en ny kanal för företag att på ett enklare sätt nå ut till fler svenska kunder, men även en möjlighet att nå kunder på marknader där Amazon funnits sedan tidigare, som Tyskland och USA.
Den ökande konkurrensen ställer krav att stärka sitt varumärke på plattformen för att synas i det kommersiella bruset. Mycket handlar om hur man utformar sina produktsidor.
– Det är upp till varje varumärke att kontrollera att produkterna är kommersiellt tilltalande och att informationen syns på ett korrekt sätt. Produkten måste ha en bra rubrik och grundläggande information på rätt språk för att synas, säger Jenny Winbom.
Genom att följa riktlinjerna kring utformningen av en produktsida ökar möjligheten att rankas bättre i Amazons sökalgoritm.
– Man bör också lägga krut på riktigt bra bilder. Det finns ett recept på hur det ska se ut, säger hon.
Amazon utvecklar ständigt nya verktyg. Inom kort har Amazon i Sverige tillgång till verktyg som redan finns i andra marknader.
– Snart kommer man kunna skapa sin egen varumärkesbutik på Amazon, något vi gjort för bland annat STIGA Sport. Det kommer också finnas möjligheter att synas genom annonsering, säger hon och fortsätter:
– Vi är en fullservicebyrå som fokuserar på Amazon och kan skräddarsy vårt arbete efter kundens behov. Vi kan både erbjuda kunderna strategisk vägledning och operativt arbete.
Amazon kommer att förändra marknaden i Sverige för alla aktörer.
– Det är viktigt att skapa en strategi redan nu för hur man ska bemöta Amazon, säger Jenny Winbom.
Dash Retail stödjer företag och lär dem hur de ska arbeta med Amazon i Sverige. Nästa steg kan vara att lansera sitt erbjudande på nya marknader.
Dash Retail kommer att hålla i ett webinarium med Amazon på temat ”Amazon som inkörsport till nya marknader” den 11:e maj.
– E-handeln är i dag global. Skapa därför en strategi redan nu så att du inte blir omsprungen av dina konkurrenter, avslutar hon.