ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Aktietips

Köpläge i krisbranschen – aktien som sticker ut

  • Di har ställt de tre bilgiganterna Daimler, BMW och Volkswagen mot varandra. Foto: TT

Det saknas inte utmaningar för de tyska fordonsjättarna. Men värderingarna är pressade och tror man att bolagen är tillräckligt flexibla för att ställa om produktion och produktutbud kan det vara köpläge. 

Di:s genomgång visar vilken aktie som vi anser vara den mest köpvärda.

Daimlers nye svenska vd Ola Källenius kan knappast sägas ha kommit till dukat bord. Dotterbolaget Mercedes-Benz har länge försökt att distansera sig från inblandning i dieselskandalen, men i halvårsrapporten drog Ola Källenius av plåstret och reserverade cirka 10 miljarder kronor för kostnader relaterade till bilar som sålts med bristfällig avgasrening. En kostnadspost som gjorde att Daimler redovisade röda siffror för det andra kvartalet.

  • Daimlers svenska vd Ola Källenius. Foto: Björn Ewenfeldt

Mercedes tillverkar stora bilar med höga utsläpp av koldioxid och ligger långt över EU:s kommande gräns på 95 gram per kilometer i snitt per såld bil. Bolaget investerar därför tungt i elektrifiering men även teknik för självkörande bilar. Investeringar som under flera år tyngt kassaflödet och ökat Daimlers nettoskuld på gruppnivå till hisnande 131,8 miljarder euro, över 1.420 miljarder kronor vid halvårsskiftet. Daimler är även världens största tillverkare av tunga lastbilar. En marknad som nu tycks gå in i en cyklisk nedgång, som redan har startat i USA.

Daimler har kanske den mest komplexa organisationen och ett omfattande produktutbud. Även ägarsituationen är komplicerad med den expansiva konkurrenten Geely och Kuwaits investeringsfond som största ägare. Omställningen av Daimler kommer helt klart att bli en svår nöt att knäcka för Ola Källenius. Vi tycker att Daimler-aktien känns minst lockande av de tre biljättarna.

Volkswagen lyckades klara sig igenom dieselskandalen förvånansvärt väl. För aktieägarna innebar den visserligen en rejäl värdeminskning, men försäljningen påverkades knappt alls. Det tycks snarast som att skandalen blev den katalysator som behövdes för att ställa om verksamheten mot ökad elektrifiering och att Volkswagen nu skaffat sig ett försprång gentemot konkurrenterna. På Frankfurts bilsalong om drygt en vecka presenterar VW sin första bil ”ID 3” som utvecklats för ren eldrift. En modell som enligt planen ska följas upp av runt 70 eldrivna modeller.

VW är fullt av tillförsikt och räknar med stigande vinstmarginaler framöver, trots omställningen mot elektrifiering. Målet är att från 2025 sälja över en miljon elbilar per år. Men man måste i sammanhanget komma ihåg att hela VW-koncernen säljer över 10 miljoner bilar per år. Men just Volkswagens storlek – som världens största biltillverkare – är det största hindret för en snabb omställning. Exponeringen mot tunga fordon, genom det just börsnoterade Traton, gör också att aktien känns mindre attraktiv. Volkswagen kommer därför på andra plats i vår rankning.

BMW är den tillverkare som klarat konjunkturavmattningen bäst. Under första halvåret ökade försäljningen globalt med en knapp procent. Största ökningen var i Kina, som är BMW:s enskilt viktigaste marknad, medan försäljningen i Storbritannien tyngdes av osäkerheten kring brexit. Förklaringen till framgångarna är att BMW har ett fräscht modellprogram med nya modeller i samtliga segment. Särskilt i det viktiga suv-segmentet har BMW en stark position med inte mindre än sju olika modellvarianter. De större suvarna byggs i USA och skeppas till Kina, vilket dock kan bli ett problem om Kina i december höjer importtullarna till 25 procent.

BMW var tidigt ute med elbilen ”i3”, men sedan har det inte hänt så mycket. En förklaring kan vara att man investerat mycket i det nya modellprogrammet och måste ta hem vinster där innan man vill presentera nya elbilar. Många modeller kommer dessutom nu som laddhybrider. Om två år ska en ny plattform stå klar, vilken alla olika varianter av drivlinor ska kunna byggas på.  

BMW säljer cirka 2,5 miljoner bilar per år. Man har därmed skalfördelarna som krävs för att klara omställningen mot elektrifiering. BMW behöver dock inte de enorma batterivolymer som krävs för att elektrifiera hela Volkswagens modellprogram. Andra fördelar för BMW är att man är helt fokuserad på biltillverkning (plus motorcyklar) och dessutom har bilvärldens kanske starkaste varumärke. En risk är att även BMW har en hög nettoskuld – över 100 miljarder euro. Sammantaget är det BMW som faller ut som den mest köpvärda aktien bland de tre tyska biljättarna.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies