1515

Kaos i Swedbank och jubel i H&M – här är veckans viktigaste nyheter

Veckan har dominerats totalt av kaoset i Swedbank. Här följer en snabbrepris av alla osannolika turer. Men det har även hänt andra stora saker på börsscenen.

Karl-Johan Persson fick se H&M rusa på börsen medan Birgitte Bonnesen fick sparken från Swedbank.
Karl-Johan Persson fick se H&M rusa på börsen medan Birgitte Bonnesen fick sparken från Swedbank.Foto:TT/Amanda LIndgren

Fortsättning följer i Swedbank SWED A +0,02% Dagens utveckling
En osannolik vecka i Swedbank är över som kröntes med att vd Birgitte Bonnesen fick sparken en timme före bolagsstämman. Veckan är över men inte turbulensen kring Swedbank. Så länge bolaget obstruerar kontakten med myndigheter likt EBM och så länge det inte är utrett vad Swedbank har sagt och inte sagt till amerikanska finansmyndigheter lär följetongen fortsätta. 

Först när eller rättare sagt om Swedbank får grönt ljus från myndigheter i Sverige, Baltikum och USA kan faran för aktieägarna sägas vara helt över och vägen dit kräver fortsatta förändringar, inte minst i styrelsen. 

Börsens nya tv-bolag
I veckan berikades Stockholmsbörsen med ett nytt bolag när MTG:s avknoppning av tv-bolaget Nordic Entertainment, Nent, slutfördes. Avknoppningen blev inledningsvis en bra affär för aktieägarna eftersom de två börsbolagen MTG och Nent var och en för sig tillsammans värderades 2 procent högre än MTG före avknoppningen. 

För kvarvarande MTG kommer marknadens fokus ligga på andra halvåret då MTG-chefen Jörgen Madsen Lindemann har utlovat ökad tillväxt och vinst för e-sportdelen. 

För Nent är det tillväxten för strömningstjänsen Viaplay som är i fokus. Vd Anders Jensen siktar på en tillväxt på runt 20 procent per år kommande år. 

Blandad utveckling bland klädbolagen
Klädbolagen blev både veckans börsvinnare och förlorare. En optimistisk Karl-Johan Persson på H&M fick tillsammans med högre vinst än väntat, en förbättrad bruttomarginal och beskedet om att försäljningen i mars ökat med 7 procent i lokal valuta aktien att rusa med som mest 15 procent på fredagen. 

Di:s Richard Bråse slår dock fast att rallyt är en solklar överreaktion. 

Tidigare i veckan gick kursen i rakt motsatt riktning för lilla RNB, som bland annat äger Polarn och Pyret. Precis som MQ kämpar RNB i svår motvind och aktien föll 12 procent på sin rapport. 

Midway löser finansieringen
Finansmannen Sten K Johnsons gamla skapelse konglomeratet Midway tillhör de senaste veckornas kursvinnare sedan arvtagarna till den avlidne grundaren ställt upp för bolaget genom att lova att omvandla ett konverteringslån till aktier trots att aktien noteras under konverteringskurs. 

Man kan säga att huvudägarna därmed efterskänkte runt 12 miljoner kronor till bolaget och därmed möjliggjorde att bolaget kunde teckna nytt låneavtal med bankerna, vilket sannolikt hade varit svårt med konvertibellånet hängande över sig. 

Nu väntar marknaden på att ägarna också ska få fart på de sista delarna av renodlingen av bolaget till att så småningom mer eller mindre enbart bestå av byggställningstillverkaren Haki. 


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?