1515

Inflationsoro och skakigt på kryptofronten – här är veckans viktigaste nyheter

Stora utförsäljningar i SSAB och Evolution Gaming, inflationsoro i USA och en skakig kryptomarknad. 

Di guidar dig genom de viktigaste nyheterna från veckan som gick. 

 

Helena Stjernholm, vd för Industrivärden.
Helena Stjernholm, vd för Industrivärden.Foto:Jesper Frisk

Stora utförsäljningar…

Det senaste årets kraftiga börsuppgång gör uppenbarligen att placerare lockas att plocka hem vinster. Att Industrivärden skulle sälja sin post i SSAB SSAB A +0,94% Dagens utveckling har det spekulerats i åtminstone sedan Fredrik Lundberg blev ordförande för sex år sedan, men tydligen har inte kurserna varit tillräckligt bra. Det senaste året har aktien mer än dubblats och i veckan slog investmentbolaget till och sålde alla sina aktier, vilket gav ett tillskott på 2 miljarder kronor.

Även i Evolution EVO +4,45% Dagens utveckling har det kraftiga rallyt i aktien uppenbarligen lockat fram försäljningar. Bolagets grundare, Fredrik Österberg och Jens von Bahr, sålde 4,2 miljoner aktier på måndagen och kammade hem hela 6,6 miljarder kronor.

Foto:Janerik Henriksson/TT

…bidrog till stökig börs

Utförsäljningarna i SSAB och Evolution bidrog till att de aktierna tillhörde de sämsta i veckan. Att tongivande investerare sålde samt att den amerikanska börsen backade med 1 procent på måndagen gjorde placerarna nervösa och Stockholmbörsen rasade med hela 2,9 procent på tisdagen, den sämsta dagen på åtta månader. Sedan dess har det skett en viss upphämtning men det råder ändå en mer nervös stämning nu är tidigare. Trots veckans nedgång är Stockholmsbörsen ändå upp 16 procent i år.

Richard Clarida.
Richard Clarida.Foto:Andrew Harrer

Tillfällig inflation oroade

Även i USA har börserna gått svagt i veckan. S&P500 är ned cirka 3 procent och tekniktunga Nasdaq med cirka 4 procent. En viktig orsak till nedgången är inflationsrädsla. I onsdagens amerikanska inflationsrapport framgick det att kärninflationen i april steg i den snabbaste takten på 40 år. Fed:s vice guvernör Richard Clarida manade dock till lugn efter siffran och räknade med att ökningen var tillfällig. Även i Sverige var inflationen oväntat hög i april med en ökning på 2,5 procent. Även här verkar det vara mycket tillfälliga effekter då priserna var pressade för ett år sedan i krisen.

Elon Musk.
Elon Musk.Foto:John Raoux

Tesla sänkte sig själv

Priset på Teslas aktier och bitcoin verkar gå i hand i hand. Båda har rusat det senaste året, men i veckan var det ordentligt nedåt för bägge. I februari i år tog Tesla, med vd:n Elon Musk, det kontroversiella beslutet att acceptera bitcoin som betalningsmedel för bilarna och bolaget tog även en stor position i kryptovalutan. I veckan ångrade dock sig Elon Musk på grund av den stora användningen av fossila bränslen i framställningen. Bitcoins växelkurs rasade direkt på torsdagens besked och är ned cirka 14 procent i veckan. Med beskedet sänkte därmed Tesla även värdet på sitt eget stora innehav av bitcoin. Teslas aktie är ned 13 procent i veckan men fortfarande upp 270 procent på ett år. 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?