1515
Annons

Experterna: Rekordlåga löneökningar väntar

De lägsta löneökningarna vi skådat är vad som väntar. Med tanke på stor osäkerhet både när det gäller struktur och konjunktur är Kristin Magnusson Bernard och Andreas Wallström lite förvånade över ett kort avtal inte tycks aktuellt. Det säger de i Makrorådet.

Andreas Wallström och Kristin Magnusson Bernard.
Andreas Wallström och Kristin Magnusson Bernard.Foto:Jack Mikrut

 

Avtalsrörelsen går snart i sin slutfas. Medlarnas förslag om ett 29 månader långt avtal med löneökningar på ungefär 1,9 procent i årstakt accepterades av arbetsgivarna men förkastades av facken.

Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, tror att avtalet till slut landar någon eller ett par tiondelar högre än medlarnas första förslag. 

”Den bästa gissningen är att man lyckas nå en överenskommelse som är lite högre än 1,9 och det är också där de flesta prognoser ligger. Den stora bilden är hursomhelst att det inte kommer att vara några stora löneökningar. För Riksbankens del är det här inte något som pekar på ett högt kostnadstryck.”

Ett sådant avtal vore historiskt lågt, påpekar Första AP-fondens vd Kristin Magnusson Bernard.

”Vad vi än får i den här avtalsrörelsen så kommer det över hela perioden att vara det lägsta vi någonsin har sett.”

Hon lyfter fram att parterna inte bara har att hantera vilken nivå på löneökningarna som är rimliga just nu. Ytterligare osäkerhetsfaktorer är hur länge pandemin kommer att pågå och hur den kommer att påverka arbetsmarknadens struktur och vad turerna om arbetsrätten ska mynna ut i.

”Ju längre det här pågår blir frågan vilken omställning i ekonomin som egentligen pågår. Den kan bli ganska omfattande. Att bedriva en avtalsrörelse i den miljön, när man dessutom har halv- eller helstrandade las-förhandlingar som grädde på moset är inte trivialt. De förhandlingarna handlar i grunden om arbetstagarnas förhandlingsposition.”

Hur pandemin kommer att påverka vad som skulle kunna kallas arbetets organisering är inte uppenbart.

”Vi har å ena sidan det faktum att en del produktion börjar flyttas hem, vilket borde stärka arbetstagarnas makt. Å andra sidan har vi pandemieffekten att vi jobbar mer hemifrån. Det gör att man kan anställa folk lite varsomhelst på ett annat sätt. Det är en svårförutsägbar faktor som kommer att spela ut under avtalsperioden”, säger Kristin Magnusson Bernard.

Andreas Wallström är förvånad över att parterna i detta läge inte väljer att sikta på ett kortare avtal.

”I den här exceptionellt osäkra miljön är det lite vågat att binda sig på ett långt avtal. När vi är mitt i en kris vore det rimligt med ett kortare avtal.”


Innehåll från Penni.ioAnnons

Inbäddade försäkringar – lönsam framtid för försäkringsbolag

Idén är lika självklar som enkel: försäkringar ska säljas där de potentiella kunderna finns och är som mest köpbenägna. Penni.io erbjuder en snabbt implementerad lösning för inbäddad försäkring som ökar möjligheterna för försäkringsbolag att bli framgångsrika online.

Danska Penni.io har utvecklat en unik digital lösning som gör det möjligt för försäkringsbolag att sälja försäkringsprodukter online, via vilken distributionspartner som helst. 

– Vår vision är att i grunden förändra hur människor köper försäkringar. Det handlar om att erbjuda försäkringar där de är mest relevanta och där människor finns. I stället för att få kunderna att komma till försäkringsbolagen gäller det för försäkringsbolagen att flytta sin produkt till de digitala platser där kunderna befinner sig, säger Simon Bentholm, Digital Strategy Executive på Penni.io.

Riskmedvetenhet ökar relevansen

Inbäddad försäkring är framtiden för de försäkringsleverantörer som vill sätta kunden i främsta rummet. Det gör försäkring tillgänglig för alla, när som helst och var som helst. Och att få slutkunder att köpa försäkring via en distributionspartner i stället för direkt från försäkringsbolaget är inte svårt. Kombinationen av en kundanpassad digital kanal och människors inneboende bekvämlighet talar till den inbäddade försäkringens fördel. Riskmedvetenhet är också en viktig faktor. 

– Den som köper en bilbarnstol har lagt tid på att undersöka vilken som är den bästa. Hen har hög riskmedvetenhet och är i det läget mer mottaglig för att teckna en barnförsäkring. Det försäkringsbolag som finns på den digitala plats där den kunden befinner sig får därför hög relevans, säger Simon Bentholm. 

Viktigt agera nu

Marknaden för inbäddade försäkringar växer snabbt. 2030 beräknas den uppgå till 140 miljarder Euro – var fjärde försäkring kommer då att säljas som en inbäddad digital försäkring. För försäkringsbolagen handlar det därför om att agera snabbt, både för att säkra marknadsandelar och för att potentiellt erövra nya. Men att ta klivet in på marknaden för inbäddade försäkringar är inte utan utmaningar.

– Försäkringsbolagens möjligheter att sälja digitalt genom partnerskap begränsas av interna IT-system, brist på API:er för digitalt samarbete och att man helt enkelt inte har kunskap om hur man skapar bra kundupplevelser för onlineförsäljning genom partners, säger Simon Bentholm. Penni.io finns till för att lösa de utmaningarna. Vår plattform levererar den infrastruktur och funktionalitet som krävs för digital distribution i stor skala, och vi gör det möjligt för försäkringsbolag att börja skörda frukterna av digital distribution redan idag!

Penni.io är försäkringsdistribution byggd för framtidens försäkring, grundat i mänskligt beteende. Människor är online och det är dags att ta tag i de digitala möjligheterna. Därför hjälper Penni.io försäkringsleverantörer att enkelt bädda in och skala försäkringserbjudanden i digitala distributionskanaler.

Läs mer på Penni.io

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Penni.io och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?