Experten om märkligt all time high: Aldrig sett något liknande

Ett mycket speciellt år är snart till ända. I årets sista avsnitt av Makrorådet lyfter Anna Öster och Olof Manner fram några märkliga marknadsrörelser de kommer att minnas och blickar också framåt.

Anna Öster och Olof Manner i poddstudion.
Anna Öster och Olof Manner i poddstudion.Foto:Jack Mikrut

 

Året som snart är slut har på många sätt varit en berg och dalbana. Inte minst på börsen har det varit stökigt.

”Det var oerhört dramatiskt i våras. Även om det inte var det största fallet vi sett så gick det oerhört fort. Det rådde genuin osäkerhet. Ingen visste vad det innebar att stänga ned ekonomier, vare sig realekonomiskt eller i nästa led för de finansiella marknaderna”, säger Anna Öster, investeringschef på Länsförsäkringar, i Di-podden Makrorådet.

Högt på listan av märkliga finansiella rörelser finns också det negativa oljepriset från april, men Olof Manner, senior rådgivare på Swedbank, lyfter fram en udda kombination.

”Någon gång under sensommaren så satte både guld och det breda amerikanska aktieindexet S&P500 nya 'all time high' samtidigt. Det har jag inte sett sedan jag började studera de här sakerna mer noggrant i mitten på 1980-talet. Den ena tillgången vill man ha när man är livrädd för finansiella marknader och den andra är den ultimata risken att lägga på. Och så går bägge upp i taket.”

Anna Öster konstaterar att de enorma stimulanserna från regeringar och centralbanker var avgörande för att vända börsen men pekar också på att marknadsaktörerna ganska snart började höja blicken.

”De kom fram till att när vi väl är igenom det värsta, egentligen oavsett hur lång tid det skulle ta, så skulle vi ha en tillväxtkraft kvar i ekonomierna. Särskilt som både finans- och penningpolitik var villiga att agera med en kraft som vi aldrig skådat tidigare. Det är fascinerande hur ekonomierna kan vara nedstängda, med fritt fall i BNP, samtidigt som börserna tar fasta på det långsiktiga.” 

Anna Östers förhoppning är att politikerna när den akuta delen av krisen är över klarar av att ta tag i så kallade strukturella frågor, det vill säga sådan som får ekonomierna att fungera bättre på längre sikt. 

”Man får hoppas att det som har hänt i år leder till någon typ av insikt kring vilka strukturer vi hade som inte fungerade och att det blir förändringar.”

Olof Manner räknar med att en del sådana förändringar redan är på gång, oavsett vad som händer politiskt.

”Jag tror att effekten av det digitala språnget vi har sett kommer att påverka ekonomierna mycket framöver. Även om det kommer att ske en viss normalisering när pandemin är över tror jag inte att de stegen som digitaliseringen har tagit kommer att gå tillbaka i någon större omfattning.”


Innehåll från Posti MessagingAnnons

Digitala kallelser – kortar ledtider och minskar dubbeljobb

Möjligheterna med digitala kallelser är flera och de underlättar för både patienterna och vården. Det går snabbare att nå ut med personligt riktad information och patienten kan direkt själv boka av eller om tider.

Dagens konsumenter blir mer och mer digitala och de är vana vid att beställa, boka och hantera många av sina ärenden online – under dygnets alla timmar. De förväntar sig helt enkelt att kunna göra de flesta ärenden via sin mobil eller dator, något som självklart gäller även när man söker vård. 

– Traditionella brev kan uppfattas som ineffektivt och krångligt. Det tar lång tid och man måste ”passa brevlådan” istället för att till exempel vara på sitt landställe. Vården har mycket att vinna på att gå över till digitala kallelser, säger Carin Ramsin, Head of Sales, på Posti Messaging som hjälper företag och organisationer med digitala utskick. 

Faktum är att svenskarna är mottagliga för en högre grad av digitalisering i vården. Enligt rapporten ”Svenskarna och Internet” från 2019, använder fler än 7 av 10 redan digitala samhällstjänster.  

– Här finns stor potential till att möta patientens önskan om att kunna göra mer via digitala tjänster – allt från att boka eller omboka tider till remisser och provsvar, säger Carin Ramsin. 

Hur kan ni spara tid för er vårdpersonal? Se vår film om digitala kallelser här!  

Enkel och säker kommunikation i patientresan

Postala kallelser gör det ofta krångligt för patienten att boka om sin tid och en försenad eller utebliven patient är kostsam för vården. Dessutom medför postala kallelser manuellt arbete när vårdpersonal ska registrera formulär och det krävs både resurser och långa ledtider för bokning av patienter. Fördelarna med att gå över till digitala kallelser är flera – framförallt sparar det tid för både vården och patienten. 

– SMS och e-post når mottagaren direkt. Patienten får direkt information om besöket, sin kallelse och kan smidigt boka om och förbereda sig för sitt besök tack vare en länk med en karta och vägbeskrivning eller till exempel se parkeringsmöjligheter. Påminnelse via SMS bidrar också till färre sena och uteblivna patientbesök, avslutar Carin Ramsin.   

7 fördelar för vården med digitala kallelser

1. Det blir mindre dubbeljobb – när patienten öppnat kallelsen ser vården att den har blivit öppnad.  

2. Kostnadseffektivt – SMS är billigare än porto och mycket snabbare.

3. Kommunikationen med patienten blir mer tidseffektiv. 

4. Vården får in hälsodeklarationen innan besöket. 

5. Att gå över till digitala kallelser är bättre för miljön. 

6. Patientens förväntan tillgodoses i större utsträckning. 

7. Digitala kallelser bidrar till bättre kundupplevelser. 

Om Posti Messaging

Posti Messaging hanterar 30 miljoner meddelanden i månaden där mer än hälften är i digital form.

Läs mer här! 

 

Mer från Posti Messaging

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Posti Messaging och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?