1515

Essity är åter på efterkälken

Lyckan blev kort för Essity. Efter en halvårsrapport där bolaget lyckades slingra sig ur den värsta pressen och bryta den negativa trend som plågat bolaget i nästan två år bar det åter utför under det tredje kvartalet.

Placerarna gav tummen ned.

Essitys vd Magnus Groth.
Essitys vd Magnus Groth.Foto:Jonas Eng

Essity ESSITY B +0,24% Dagens utveckling s volymer backar. Och de högsta prishöjningseffekterna i den här cykeln lyckas inte kompensera för rekordhöga massapriser, högre kostnader på olja, el och transporter. Så lät det igen när bolagets justerade rörelseresultat, ebita på nästan exakt 3 miljarder kronor landade 400 Mkr söder om fjolårets och 9 procent under vad analytikerna hade räknat.

Placerarna gjorde tummen ned, men de kan varken gnälla på aktiviteten eller hygien- och hälsoproduktkoncernens vd Magnus Groths framtidstro. Så här lät det:

*Volymerna faller. Totalt växte omsättningen bara med 1,6 procent organiskt när volymerna backade med 1 procent och priserna och förändrad mix bidrog med 2,6 procent. Volymerna inom mjukpapper för konsument föll med hela 4,1 procent men inte heller de två andra affärsområdena personliga hygien- och hälsovårdsprodukter och professionella hygienprodukter nådde målet om 3 procents organisk tillväxt. Men Magnus Groth är inte orolig. ”Vi är inte långt ifrån med tanke på hur besvärligt det är och att vi själva omstrukturerar”, säger han.

*Fortsatta prishöjningar. Bolaget är inne i den andra vågen av prishöjningar inom mjukpapper för konsumenter. Full effekt förväntas under andra kvartalet. Det blir en tredje och fjärde våg också.

”Vi kommer att behöva fortsätta höja priserna inom överskådlig framtid inom alla kategorier för att inte bara återställa de marginaler vi hade i början av 2017 utan även jobba mot avkastningsmålet på 15 procent”, säger Essitys vd.

*De kontinuerliga besparingarna biter sämre än tidigare. De senaste kvartalen har kostnadssänkningarna för sålda varor legat på 250–350 Mkr. Nu blev det bara 180 Mkr. En förklaring är höga jämförelsetal. En annan att Essity har haft annat göra med att stänga och flytta anläggningar, pappersmaskiner och konverteringslinjer. Och det kommer att hålla i sig.

”Man ska inte förvänta sig alltför höga besparingar under fjärde kvartalet”, säger Magnus Groth.

*Utökat nytt sparprogram. Essity höjde sparbetinget från de 800 Mkr som kommunicerades för en månad sedan till 900 Mkr. Runt 1000 anställda, mest tjänstemän ska bort när bolaget väljer bort saker och digitaliserar. Därför blir det också relativt dyrt, 700 Mkr. Magnus Groth vill inte säga vad det betyder för den svenska verksamheten, huvudkontoret i Stockholm, kontoret i Mölndal och de tre produktionsanläggningarna i Mölnlycke, Falkenberg och Lilla Edet där drygt 2000 arbetar. Men besparingschanserna finns i alla delar av bolaget.

Ny organisation. Essity slår samman två produktionsorganisationer och skapar en ny enhet för it, global distribution, inköp och logistik.

”Vi tror att vi ska kunna jobba effektivare med effektiviseringar”, motiverar Magnus Groth.

*Avlägsnade sig från avkastningsmålet. Under kvartalet var avkastning på sysselsatt kapital 11 procent jämfört med målet 15 procent. Magnus Groth är helt övertygad om att han ska nå målet.

”På kort sikt är det prishöjningar genom både innovation och för att kompensera för råvaruprishöjningar. Sedan kommer kostnadseffektiviseringarna ge en positiv effekt på resultat. Vi går också in i en period med lägre investeringstakt.”


Innehåll från KIAAnnons

Så ska fler kunna köra laddbara bilar

Den elektriska revolutionen är här – på riktigt.

I november var fler än varannan såld ny bil laddbar.

Och tack vare ny teknik ska nu ännu fler få möjlighet att vara med i omställningen mot mer hållbar mobilitet.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

I Sverige har det verkligen hänt – omställningen från fossila bilar till laddbara varianter av olika slag. I november stod de laddbara bilarna, alltså elbilar och laddhybrider, för över halva nybilsförsäljningen (54 procent enligt Bil Sweden) och sedan årsskiftet har laddbara bilar stått för 43,4 procent av försäljningen.

Den laddbara revolutionen som nu är verklighet har dessutom inneburit att infrastrukturen för laddning påskyndats vilket har gett de laddbara bilarna nya möjligheter.

Och detta är bara början.

Marknadsledande

Kia har länge levererat bilar med lång verklig räckvidd och spännande ny teknik. I dag är Kia marknadsledare på laddbara bilar: laddhybrider och rena elbilar och företaget ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet.

I dag är 78 procent av alla nya Kia-bilar som säljs laddbara och målet är att 100 procent av alla nya Kia-bilar i Sverige 2024 ska vara laddbara.

– Vi vill göra elbilar tillgängliga för fler och planen är att utvidga modellutbudet med sju nya dedikerade elbilar fram till 2026. De nya modellerna är personbilar, suvar och MPV-fordon i olika storleksklasser, säger David Lilja, press- och kommunikationschef Kia Sweden.

Återvunna material

Kia var dessutom tidiga med sin strategi vid namn plan S, där S står för ”shift”. Målet är att ta Kia till en ledande position på den globala bilmarknaden med fokus på elbilar, PBV (specialbyggda fordon), samt en rad innovativa mobilitetslösningar. Allt detta samtidigt som produktionen ska vara mer hållbar genom att använda förnybar energi och återvunna material.

Som ett steg i detta har Kia tagit fram den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform) som ska ligga som grund för ett antal elbilar. E-GMP ger bilarna lång räckvidd och möjlighet till ultrasnabb laddning.

Första av 11 modeller

Den första elbilen enbart utvecklad för den helelektriska drivlinan är redan lanserad och finns i Sverige. Kia EV6 är den första i raden av 11 nya elbilar fram till 2026. Det är dessutom den första av 7 dedikerade elbilar som kommer att vara byggda på plattformen E-GMP

I och med den nya plattformen, som har batteripaketet monterat i golvet, är det möjligt att skapa helt nya modeller och karosser.

E-GMP är skapad för både bakhjulsdrift och AWD, den senare med en elmotor som även driver framaxeln.

Laddkapacitet på 800V

En stor fördel som EV6 och den nya plattformen för med sig är räckvidden, nya EV6 har en räckvidd upp till 528 kilometer på en laddning enligt WLTP. Bilen kan dessutom laddas ultrasnabbt – från 10–80 procents batterikapacitet på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW. En laddning på knappt fem minuter ger upp till 100 kilometers räckvidd.

Den supersnabba laddningen är möjlig genom att E-GMP har en laddningskapacitet på 800V som standard, samtliga modeller av nya EV6 på den svenska marknaden kommer dessutom med det största batteriet på 77,4 kWh.

Smart teknik

Kia EV6 är utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så den kan till och med användas för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Även tekniken för föraren i Kia EV6 är avancerad och nydanande. Dubbla panoramaskärmarna på 12,3+12,3 tum med intuitiva menyer och användarvänligt gränssnitt ska ge bästa möjliga användarupplevelse. Tekniken är standard i Kia EV6, och det finns även en Augmented Reality Head Up Display som projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Fyra versioner

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Fyrhjulsdriften innebär bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag.

Kia EV6 GT Line har de dubbla motorerna som standardutrustning men även Kia EV6 Plus kan fås med fyrhjulsdrivning.

Med sina dubbla elmotorer har Kia EV6 GT Line som nu lanserar sammanlagt 325 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?