Annons

Di:s expert: Börsglädjen baseras på panikbeslut

De ekonomiska indikatorerna har så smått börjat vända uppåt från krisnivåerna och börserna har forsat fram. Men Di:s Richard Bråse är bekymrad över drivkrafterna till marknadens glädje.

”Det är panikbeslut som lägger grogrund för nästa bubbla”, säger han i Analyspodden.

Foto:TT

Flera viktiga makroindikatorer har vänt upp från bottennivåerna i april-maj även om de fortfarande indikerar inbromsning. En historiskt kraftig BNP-nedgång är fortfarande huvudscenariot, men ljuset har definitivt återvänt enligt Di:s Viktor Munkhammar. 

”Lite uppmuntrande är det ändå att saker försämras långsammare”, säger han i Analyspodden.

Den tyska regeringen har varit aggressiv med stora stimulanspaket och anslog häromdagen omkring 1.300 miljarder kronor för att få fart på ekonomin. 

”Det motsvarar en fjärdedel av Sveriges BNP och gav lite positiva avtryck. Och ECB följde upp med att utöka sina köpprogram, även de med mer än många trott. Det fick italienska räntor att störtdyka”, konstaterar Viktor Munkhammar.

Men Richard Bråse är orolig efter en vår där börsen först kollapsade och sedan vände tillbaka med extrem kraft.

”Det är obehagligt att priser kan röra sig så snabbt både upp och ned”, säger han. 

”Men ska centralbankerna fortsätta så här (med stora obligationsköp, Di:s anm.) så ska pengarna in någonstans. Steget som Federal Reserve tog när de började köpa skräpobligationer är stort. När du väl tagit det steget är steget till att köpa aktier inte så långt. Hela börsen är inställd på att det finns en option att de kan köpa ännu mer om det behövs”, säger Richard Bråse som tror att det slutar med att priserna tar fart.

”Jag tror ju att vi får inflation. Men det känns som om man blir instängd i ett madrasserat rum om man säger det.” 

Viktor Munkhammar är inte så bekymrad över att centralbankerna ska tappa greppet.  

”Men det de gör nu är ju i grunden rätt osunt”, säger han. 

”Det är en form av monetär finansiering, även om centralbankerna inte köper direkt av staterna. Det är ett löfte om att staterna bara kan traska på med höga budgetunderskott. Så vill vi egentligen inte ha det.”


Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?