1515

Di:s expert: ”Vågat att köpa aktier nu”

Stockholmsbörsen har stigit varje dag under påsklovsveckan och Di:s Richard Bråse tycker att det ser dyrt ut.

”Det är nog en ganska vågad sak att ge sig på att köpa aktier nu om man är en långsiktig investerare”, säger han i Analyspodden.

Foto:AP

 

Med en uppgång på drygt 17 procent hittills i år har placerarna redan i början av april fått en riktigt bra årsavkastning. Di:s Richard Bråse är inte köpsugen i rådande klimat.

”Bättre köplägen lär nog komma senare”, säger han i Di:s Analyspodden.

Den förnyade farten på börsen kan åtminstone delvis tillskrivas en minskad ränteoro, enligt Di:s makroexpert Viktor Munkhammar. Och det har vi den amerikanska centralbanken att tacka för.

”Vi fick lite lugnande besked – åtminstone för en fulltankad aktieinvesterare: Fed-chefen Jerome Powell och hans kollega James Bullard har inga åtstramningar i sikte, Bullard sa i veckan att det är för tidigt att ens börja prata om det. Och uppgången i den amerikanska tioårsräntan har planat ut lite nu. Möjligen börjar ränteoron lägga sig lite, investerarna lyssnar lite på vad Fed signalerar”, säger Viktor Munkhammar.

Inte tycks det heller ha skapat någon större börsfrossa av den amerikanska Biden-administrationens planer på höjda skatter. Finansministern Janet Yellen vill försöka få med sig fler länder på att höja bolagsskatten. Men i Sverige har det snarare handlat om en annan skatt – fastighetsskatten. Och den har Viktor Munkhammar slagit ett slag för.

”Vi behöver skatter och då följer att vi bör ta in dem på ett så skonsamt som möjligt, med så små samhällsekonomiska förluster som möjligt. Då är fastighetsskatt bättre än skatt på arbete”. 

Men Richard Bråse är skeptisk.

”Mitt problem är att när alla skolade ekonomer och sossar är överens, då blir jag nervös.”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?