1515
Annons

Di:s analytiker: Urstark rapport – men nu börjar nätbanken bli som alla andra

Nätbanken Avanza levererade en urstark rapport i veckan. Frågan är om de fortfarande kan kalla sig kundernas bästa vän.

”Man skulle kunna hårdra det och säga att de har blivit en storbank”, säger Di:s analytiker Johan Wendel i senaste avsnittet av Analyspodden.

Foto:Henrik Montgomery/TT

 

Rapportperioden på Stockholmsbörsen är igång och under den gångna veckan levererade Avanza AZA -0,15% Dagens utveckling en stark rapport, även om nätbanken redan hade gett en fingervisning om detta då bolaget publicerade en omvänd vinstvarning inför rapporten.

Noterbart är att Avanzas intäktsben ”övriga intäkter”, som främst utgörs av valutaintäkter, växte med 156 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol och utgjorde drygt 30 procent av totala intäkterna.

”Det är många som har börjat handla med utländska aktier och det gynnar Avanza eftersom de tar ut en valutaväxlingsavgift då”, säger Di:s analytiker Agnetha Jönsson.

Avanza har varit skickligt på att att möjliggöra handel med utländska aktier för sina kunder, konstaterar Di:s Johan Wendel. Samtidigt blir det allt svårare att få ihop exempelvis de lönsamma valutaväxlingsavgifterna med Avanzas traditionella image som prispressande uppstickare.

”Man skulle kunna hårdra det och säga att de har blivit en storbank”, säger Johan Wendel.

Samtidigt behöver inte Avanza vara prisledande när det gäller exempelvis courtage eftersom storbankernas aktietjänster ofta är mycket sämre. Det är Handelsbankens SHB A +0,81% Dagens utveckling rapport från den gångna veckan ett exempel på då bankens courtageintäkter föll med 7 procent under årets första tre månader, trots ett stekhett börsklimat.

”Men Handelsbankens låga kreditförluster imponerar återigen”, konstaterar Agnetha Jönsson och pekar på att de netto landade på plus 8 miljoner kronor under första kvartalet jämfört med minus 97 Mkr motsvarande kvartal i fjol.

Nästa vecka kommer kvartalsrapporter från resten av storbankerna och Agnetha Jönsson påpekar att aktiemässigt har SEB samt Nordea gått starkt i år medan Swedbank inte riktigt hängt med.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

“Jag tycker att det är fortsatt köpläge”

Chans till fortsatt bra börsutveckling, starka rapporter från eftersläntrare och veckans storaffärer, är några punkter i veckan avsnitt av Analyspodden. Plus djupdykning i Loomis och Uber. 

Foto:Jesper Frisk

 

Den positiva börsutvecklingen i juli har fortsatt in i augusti. Senaste veckan är OMXS30 på fredag förmiddag, när veckans avsnitt av Analyspodden, spelas in upp 1,2 procent. Men det saknas inte orosmoment. I samband med torsdagens räntebesked spådde Bank of England att inflationen stiger till 13 procent och att landet går in i recession. 

”Den typen av besked gör inte att man blir super-haussad. Det kanske låter konstigt, men en sak som gör mig lite haussad är att alla är baissade. Jag hör inga bull-case någonstans”, säger Di:s analytiker Johan Wendel, i veckans avsnitt av Analyspodden. 

Det är inte så konstigt som det låter, börsen ligger i framkant och handlar på förväntningar om vad som ska hända längre fram i tiden. Nu är det många som tror att det blir recession. På bolagssidan finns det trots allt en del optimism, vilket veckas storaffärer på Stockholmsbörsen vittnar om. Bygghissbolaget Alimak köpte onoterade Tractel för 5,3 miljarder kronor, ungefär lika mycket som det egna börsvärdet. Orrön Energy fortsatte transformeringen till förnybart med att lägga ett bud värt 900 miljoner på Slitevind. 

Spelbolaget Paradox kom med en rapport som var bättre än väntat och aktiekursen fortsatte upp. 

”Det var en bra rapport, vinstökningen var fantastisk, men det behövs för att leva upp till värderingen som är rätt hög. Aktien handlas till runt 30 gånger nästa års förväntade vinst”, säger Johan Wendel. 

Tyska e-handlaren Zalando bjöd på en positiv överraskning, efter att tidigare har vinstvarnat. Budskapet var att lönsamheten ska bli bättre under andra halvåret. Aktien steg 13 procent på beskedet. Det finns en del frågetecken om hur konsumtionen utvecklas i höst, men överlag är det vanligt att aktiekursen fortsätter utvecklas i samma riktning som på rapportdagen Ett fenomen som kallas PEAD, vilket står för Post Earnings Announcement Drift. Effekten kan förklaras med att det tar tid innan investerare med olika lång placeringshorisont agerar efter rapporterna. Ett fenomen som också passar in på kontanthanteringsbolaget Loomis, vars vinsttrend nu pekat åt rätt håll. Omsättningen är nu högre än före pandemin och värderingen är något lägre än femårssnittet. 

”Jag tycker att det är fortsatt köpläge efter den starka rapporten, aktien kan gå bra i höst”, säger Di:s analytiker Agnetha Jönsson. 

Däremot är Johan Wendel inte imponerad av taxibolaget Uber, som rapporterade i veckan. Här är det tveksamt om den starka kursutvecklingen är motiverad. Bland annat ska bolagets sätt att beräkna kassaflödet tas med en nypa salt, bland annat exkluderas aktierelaterad ersättning till medarbetare.  

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera