Annons

Budilska och rapportflod – här är veckans viktigaste händelser

Alfa Laval inledde veckan med att lägga ett bud om 18 miljarder på finländska Neles,   börsens två stora bostadsutvecklare rapporterade och Melker Schörling sålde alla sina aktier i Nibe till ett värde av 1,5 miljarder kronor.

Di guidar dig genom veckans viktigaste ekonominyheter. 

Alfa Lavals vd Tom Erixon, JM:s vd Johan Skoglund och Melker Schörling.
Alfa Lavals vd Tom Erixon, JM:s vd Johan Skoglund och Melker Schörling.Foto:Daniel Nilsson/Jack Mikrut/Oskar Omne

Sommarens hetaste börsbud
Ingen sommar utan ett sommarmord tycker kvällstidningsjournalisterna och på ekonomijournalistens kant piggar ett fientligt börsbud alltid upp. Denna gång kom det från Alfa Laval som vill köpa finska Neles som nyligen knoppades av från verkstadskoncernen Metso för 18 miljarder kronor. Det tog inte lång stund förrän Neles största ägare, det finska verkstadsbolaget Valmet, slog bakut och någon dag senare flaggade även Valmet upp för över 15 procent av aktierna i Neles. Alfa Laval kan dock tänka sig att gå vidare med budet även om Valmet vägrar sälja aktierna och därmed är det upplagt för en riktig sommarföljetong som kan vara långt in på hösten. 

Lika bo-lag men ändå olika
Börsens två stora bostadsutvecklare JM och Bonava rapporterade bägge i veckan. JM verkar i huvudsak i Sverige medan Bonava bara har 27 procent av försäljningen i landet. Störst är Tyskland med 41 procent av verksamheten. Det är dock stor skillnad på den finansiella utvecklingen för bolagen i kvartalet. JM rapporterade en rörelsemarginal på 9,7 procent i kvartalet mot bara 1,6 procent för Bonava. Bägge bolagen sålde dock bra med bostäder i kvartalet och startade även nya projekt trots krisen. Konstigt nog sålde bägge bolagen exakt lika många bostäder i kvartalet – 642 stycken. Bonava sålde även 333 stycken till investerare. Märkligt nog har bägge bolagen även lika stort eget kapital, 7,4 miljarder kronor. Det är bara hur man avkastar det kapitalet som skiljer sig ordentligt åt mellan bolagen.

Blandad kompott från USA
Återhämtningen på den amerikanska arbetsmarknaden ser ut att ha bromsat upp. I torsdags kom siffror som visade att förra veckans minskning i antalet nyanmälda arbetslösa var den minsta sedan början av april. Utan säsongsjustering blev det istället en ökning till 1,5 miljoner. Samtidigt plockar fortfarande drygt 17,3 miljoner amerikaner ut a-kassa. Det lade viss sordin på stämningen trots starka detaljhandelssiffror för juni. Trycket nu är delvis en ketchupeffekt efter vårens nedstängningar och delvis en konsekvens av statliga stöd. Om återhämtningen i privatkonsumtionen inte ska bli tillfällig krävs att inbromsningen på arbetsmarknaden bara blir ett hack i kurvan.

Veteraner börshandlar
Förutom ett helt kompani med bolagsrapporter innehöll veckan även en del intressanta börsaffärer. Mest spännande var Melker Schörlings försäljning av 7,6 miljoner Nibeaktier för runt 1,5 miljarder kronor. Melker Schörling är största ägare i Nibe och det är första gången sedan han gick in som ägare på 1990-talet som han säljer aktier. Vidare fortsatte Stefan Persson att köpa H&M-aktier. Strax efter halvårsrapporten köpte H&M:s huvudägare 4,2 miljoner aktier och i veckan ökade Persson på innehavet med ytterligare 4,5 miljoner aktier, värda drygt 600 miljoner kronor. Samtidigt kom information om att fastighetsnestorn Sven-Olof Johansson däremot har sålt en tiondel av sitt H&M-innehav och samtliga aktier i Investor och i stället köpt 200.000 Electroluxaktier för 32 miljoner kronor. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?