1515
Annons

Briljera för släkten – här är frågorna du ska ha koll på

Bär det av till tjocka släkten i jul? Och väntas du som Di-läsare veta allt om börsen, räntorna och konjunkturen?

Vi guidar dig till svaren på de kniviga ekonomiska frågorna.

Foto:Arne Trautmann

God jul! Borde jag binda boräntan?
Nej. Det kan verka märkligt men mycket talar faktiskt för att räntorna ska vara låga under överskådlig tid. Globalt sett sparar vi mycket och investerar lite, vilket ger låga räntor.

Men Riksbanken har ju precis höjt räntan?
Det har inget med inflationen att göra. Dessutom säger de att räntan ska ligga på noll kommande tre år. Riksbanken har på sistone blivit väldigt angelägen om att komma bort från minusräntan. Direktionen har vägrat att säga det rakt ut men erkände i oktobers penningpolitiska rapport att en permanent minusränta kan ge negativa effekter. Dessutom är exempelvis företagare, finansmarknadsaktörer och politiker i regel skeptiskt inställda till minusräntan – något som Riksbanken sannolikt uppfattat.

Låga räntor borde väl innebära att bostadspriserna går upp. Är det läge att casha in?
Du behöver någonstans att bo. Men stalltipset är att huspriserna ökar i linje med inkomsterna. Överutbudet av nyproduktion som orsakade prisfallet 2017 har i mångt och mycket rensats ut. Dessutom är bostadsmarknaden fortsatt dysfunktionell och ränteavdrag i kombination med låg fastighetsavgift gynnar dem som äger sin bostad.

Okej. Betyder detta att jag borde belåna hus och hem och satsa allt på börsen?
Nej! Ett regelbundet månadssparande på börsen på lång sikt har varit en god strategi historiskt sett. Men jag vet att du inte är särskilt bra på att hantera risk, så belåningen kan du väl skippa.

Kommer på nu att jag läst massa rubriker om att börsen gått upp jättemycket – då blir det väl börsras nu?
Stockholmsbörsens totalavkastningsindex SIXRX har stigit 34 procent i år, vilket innebär att 2019 kommer att placera sig på en delad femtondeplats sett till årsavkastningen de senaste 100 åren. Men bara för att börsen gått upp i år betyder det inte att den rasar nästföljande år. I genomsnitt värderas Stockholmsbörsens aktier till drygt 18 gånger den förväntade årsvinsten för 2020. Det är förvisso över både fem- och tioårssnittet på 15 respektive 16 – men knappast bubbelvarning.

Vadå, jag har läst att konjunkturen har gått åt skogen. Räntekurvan har tydligen investerats.
Du menar inverterats. Det stämmer att den amerikanska räntekurvan inverterades tidigare i år, vilket innebär att räntan på tioåriga amerikanska statsobligationer har fallit under räntan på den tvååriga motsvarigheten. Historiskt sett har detta varit en god, men inte perfekt, recessionsindikator. Men numera är den inte inverterad längre. Det är helt klart så att industrin, framför allt fordonsindustrin, går knackigt men recessionspaniken som fanns tidigare under 2019 tycks ha varit överdriven. Den sammanlagda bilden är att konjunkturen har blivit sämre men att det fortfarande är helt okej, även om det såklart finns orosmoln som handelskriget.

Du är tråkig. Nu pratar jag med mormor i stället.
God jul!


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?