ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Billeruds vd: Vi har en fantastisk vision

Billerud Korsnäs nya vd Petra Einarsson lugnade marknaden med en stabil rapport.

Framöver vill hon driva företaget mer systematiskt och mindre som ett familjeföretag.

Efter 30 år på Sandvik har Petra Einarsson haft 100 tuffa första dagar som ny vd för Billerud Korsnäs.

I knät fick hon en kartonginvestering i Gruvön där en sunkigare grund tros göra projektet över miljarden dyrare än beräknat, en ovana av produktionsstörningar, uselt skogsväder i Baltikum som skapat en alltmer utbredd vedbrist och placerare som reagerat med att sänka aktien.

Förpackningsbolagets rapport för årets tre första månader och ledningens besked på flera punkter stillade marknadens oro. Omsättningen och rörelseresultatet växte med 6 respektive 23 procent jämfört med fjolårets tre första månader.

Efterfrågan på bolagets säckar, kraftpapper, konsumentförpackningar och wellpapp är stark. Fabrikerna kör för fullt. Produktionsstörningarna lyste för en gångs skull med sin frånvaro. De priser som kan höjas höjs efter hand.

Vedbristen blir också allt mindre allvarlig. Under första kvartalet kostade den 30.000 ton i utebliven produktion och 115 Mkr räknat i försäljningsvärde. Ledningen räknar nu med att intäktsbortfallet minskar till 50–75 Mkr under andra kvartalet och att marknaden är i balans under sommaren.

Efter att Petra Einarsson den första tiden flaxat runt bruk, säljkontor, varit i Bryssel och på forskningsinstitut blir det ett stort chefsmöte i juni. Väntar stora riktningsförändringar får vi reda på det på kapitalmarknadsdagen i september. Men redan nu har hon en bild.

Du tycker Billerud Korsnäs drivs som ett familjeföretag, lite osystematiskt och att alla sprungit på den närmaste bollen?

”Vi har en fantastisk vision – vi utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Inriktningen mot livsmedel och transporter är också helt rätt. Men tittar du på hur vi exekverat kan vi göra mera. När vi haft produktionsstörningar har aktiviteten inom FoU gått ned. För några år sedan hade vi en kvot av nya produkter på 17 procent och nu ligger vi på 7 procent.”

Vad måste ni göra?

”Vi måste bli tydligare med vem som gör vad, hur vi sätter upp mål, hur vi säkerställer att vi når dem och vad som händer om vi inte når dem. Inte oj nu brann det där och så springer alla dit. Vi behöver sätta upp tydligare fokusområden, framdrift, prestationsmanagement och tänka mer systematiskt och förebyggande.”

Finns det några risker med att kladda på familjekänslan?

”Jag tror inte det. Det finns en frustration i företaget att det inte går tillräckligt fort och att det finns en otydlighet kring vem som gör vad. Den entreprenöriella kraften behöver inte försvinna.”

Er kartongmaskininvestering i Gruvön tros bli dryga miljarden dyrare. Vad har ni gjort för att säkerställa att det inte skenar iväg ännu mer och att projektet bidrar till koncernmålet om 13 procents avkastning på sysselsatt kapital?

”Vi har ett tydligare programkontor på plats. Vi har pulsmöten varje vecka för att få upp riskerna. På plats i Gruvön finns ett rum, en cockpit, där allt flaggas upp som kan gå fel. Vi visualiserar och när vi kommer in i mars 2019 då maskinen ska köras igång ska det inte finnas några överraskningar längre.”

Finns det några överraskningar just nu?

”Nej.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies