Annons

Banktoppens dystra scenario: Industrin kan inte hålla emot i längden

Får vi ett K eller W i konjunkturen med de nya nedstängningarna i pandemins spår? Swedbanks seniora rådgivare Olof Manner målar två ganska dystra scenarier i Di-podden Makrorådet – men får visst mothugg av Länsförsäkringars Anna Öster.

Swedbanks seniora rådgivare Olof Manner.
Swedbanks seniora rådgivare Olof Manner.Foto:Jack Mikrut

Med ny osäkerhet kring de ekonomiska effekterna av pandemin är frågan nu vilken form återhämtningen tar. Det säger Olof Manner, senior rådgivare på Swedbank, i Makrorådet.

Om industrins motståndskraft håller kan det bli en mer tudelad utveckling, en kurva som kan liknas vid ett K där en del av ekonomin fortsätter upp medan en annan viker ned igen.

Om även industrin ger vika är det bästa scenariot snarare ett W, där den första återhämtningsfasen går över i en bred nedgång igen.

”Industrin kan nog vara mer uthållig men jag tror inte den kommer kunna stå emot ytterligare nedstängningar så länge, till slut kommer det att påverka fler branscher”, säger Olof Manner.

Länsförsäkringars investeringschef Anna Öster är något mer optimistisk.

”Jag tror att man är mer finkalibrerad och fortsätter att vara det i de åtgärder som tas kring pandemin och smittspridningen nu. Där tror att industrin kan fortsätta hålla öppet”, säger hon.

Även för tjänstebolagen, som fortfarande kämpar i motvind, bör smällen inte bli lika kraftig som under våren så länge hushållen står emot enligt Anna Öster.

”Vi kommer absolut att se effekter men jag tror att även vi konsumenter har vant oss mer vid en här situationen. Vi var mer i en chocksituation i våras.”

I veckan presenterade regeringen ytterligare två ändringsbudgetar för 2020 med bland annat mer stöd till kommuner och regioner. Anna Öster och Olof Manner ger krishanteringen godkänt så här långt och tror att både regeringen och Riksbanken är redo att göra mer vid behov.

”Det man eventuellt saknar är för vissa branscher som drabbas specifikt, där kan man leta efter mer stimulanser. Men jag tror att vi kommer få de pengar som behövs”, säger Olof Manner.


Innehåll från DrivecAnnons

Systemet som ger dig en trygg och framtidssäkrad fordonsflotta

Insikten att det går att minska bränsleförbrukningen kom redan 1998 då Drivecs grundare började testa ett system på ett antal Coca-Colalastbilar. Idag utvecklar Drivec fordonsinformationssystemet Drivec Sustainable Suite som innebär att fordonsoperatörer kan öka sin lönsamhet, förbättra säkerheten och minska sin miljöpåverkan. 

EU har tydligt satta miljömål till 2030 som bland annat innebär en sänkning av CO2 mot 1990 års nivåer med 40 procent. Inom EU kommer 20 procent av klimatpåverkan från vägtransport och för att nå miljömålen krävs beteendeförändringar i kombination med ett system som, oavsett energikälla, sänker energiförbrukningen. Drivecs system är drivmedelsoberoende och passar därför perfekt för den moderna fordonsflottan som blir allt mer drivmedelsdifferentierad. 

Varaktigt sänkt energiförbrukning

Drivecs vision är att reducera klimatpåverkande effekter framförallt inom transportsektorn och man bidrar idag med en varaktig sänkning på cirka 15 procent till sina kunder. Genom Drivec EcoDriving, ett molnbaserat stödsystem som räknar ut energieffektivitet, sänks energikostnader och miljöpåverkan samtidigt som det bidrar till ett lugnare körsätt vilket minskar antalet olyckor. 

– Implementeringen av systemet är lika enkelt som hanteringen. Vi finns med våra kunder i en implementationsfas så att de får maximal nytta av systemet, säger Johan Göthe, VD och grundare.

För att kunna nå EU:s hårt uppsatta miljömål kommer bussoperatörer och lastbilsåkerier behöva verktyg som hjälper föraren i dess vardag, verktyg som gör att föraren blir ännu mer effektiv i sitt körsätt och skapar mindre miljöpåverkan. Bara för att vi går över till el och gas som har mindre miljöpåverkan så innebär det inte att vi inte måste hushålla med resurserna. Det kanske blir än viktigare då det inte finns produktion av el och gas som täcker behoven för transportsektorn inom räckhåll. 

Datadriven preventiv fordonshälsa

Med hjälp av Drivec Vehicle Health Management kan transportsektorn agera preventivt och slippa stillestånd och ökade driftkostnader. Drivecs system används i tusentals fordon vilka tillsammans skickar data från över en miljon körda kilometer varje dygn. Data som gör att Drivec kan upptäcka fordonsavvikelser prediktivt och kan lägga in en förebyggande åtgärd. 

– Vi har en mängd AI övervakade värden som uppdateras i realtid och väver man ihop det med energieffektiviteten från EcoDriving blir den direkta nyttan en kostnadsbesparing och minskad påverkan på miljön. Det innebär även att fordonssektorn kan hushålla med energin för att nå EU:s miljömål, säger Johan.

Om oss

Drivec AB grundades 2004 av Johan Göthe och ägs sedan 2012 till 50% av IDHA Sweden AB. Bolaget har en stark inriktning på kostnads- och miljöbesparingar för sina kunder. Under kommande 6 månaderna så kommer nya lanseringar som stärker bolagets position och kundernas möjligheter att vara effektiva på sina marknader.

www.drivec.se

Mer från Drivec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Drivec och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?