1515

Banktopparna oense: ”Man ska inte hoppas på ett V”

Det ser ut att bli en grundare botten, men att det skulle bli en V-återhämtning i den reala ekonomin är för optimistiskt. Det säger Swedbanks tillförordnade chefsekonom Andreas Wallström i Makrorådet. Kristin Magnusson Bernard ger mothugg.

Andreas Wallström och Kristin Magnusson Bernard.
Andreas Wallström och Kristin Magnusson Bernard.Foto:Jack Mikrut

Hoppet om ett V-format konjunkturförlopp har ökat de senaste veckorna. Men Swedbanks tillförordnade chefsekonom Andreas Wallström är tveksam.

”Jag tycker inte att man ska hoppas på ett V. Statistiken de senaste veckorna har visserligen varit positiv för såväl Sverige som omvärlden, men det handlar mest om att raset under det andra kvartalet inte blir fullt så stort som befarat. Att återhämtningen skulle bli så mycket starkare tycker jag däremot inte att det finns så mycket som talar för”, säger han i Di-podden Makrorådet.

”Vår syn är fortfarande att det blir en långsam återhämtning. Tvingas jag välja bokstav säger jag fortfarande U.”

Kristin Magnusson Bernard, global chef för makroanalys på Nordea, håller med om att botten ser ut att bli grundare.

”För svensk del börjar ett BNP-fall på 4-5 procent i år kännas rimligare än de 6-7 som vi kanske trodde förut. Bakgrunden är att den inhemska privata efterfrågan håller uppe bättre än befarat.”

Detta ihop med den starka börsen och den ökade riskaptiten kan leda till att den negativa spiralen där permitteringar blir varsel som blir uppsägningar inte blir fullt så kraftig. Kristin Magnusson Bernard ser också andra tecken.

”En intressant, men svårkvantifierad, sak är hur folks beteende ändras i relation till hälsorisker. Protesterna efter George Floyds död är ett slags temperaturmätare. Är något viktigt så är man uppenbarligen redan nu redo att trotsa vad som troligen är rätt stora hälsorisker. Då är det troligt att vi längre fram kommer att göra det även i andra sammanhang. Det ökar sannolikheten för att världen tidigare än vad jag trodde för en månad sedan kan återgå till att bli lite mer som den var innan.”

Andreas Wallström befarar att detta inte räcker.

”Något slags normalisering från nu ungefär tror jag låg i de flestas prognoser. Och vissa delar av ekonomin kan nog komma tillbaka rätt snabbt. Men vi ser nu att industrin, med långa och komplexa produktionskedjor, har problem. De kedjorna är inte starkare än sin svagaste länk och man ska nog räkna med störningar under en längre tid.”


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?