1515

Bankfrossa och konjunkturdepp – veckans viktigaste nyheter

Veckan bjöd på en ny bankslakt samtidigt som Swedbanks vd gav sig ut på charmoffensiv. Riksbanken bestämde sig också för att banta både skulder och möten och OECD fortsatte att skicka ut allt dystrare prognoser. Här är allt du behöver för att få koll på veckans viktigaste nyheter.

Swedbanks vd Birgitte Bonnesen.
Swedbanks vd Birgitte Bonnesen.

Fortsatt bankstök
Stöket i banksektorn höll i sig för tredje veckan i rad. Störst var dramatiken kring Nordea NDA SE +1,04% Dagens utveckling , som i början av veckan dök som mest 6 procent. Orsaken var en granskning från finsk tv om bankens förehavanden i Baltikum. Inte mycket nytt framkom dock och aktien repade sig. 

I Sverige har Swedbanks vd Birgitte Bonnesen gått till charmoffensiv och självmant börja ringa runt till redaktioner. Svaren om kärnfrågan – penningtvätt - har dock lyst med sin frånvaro och osäkerheten kring banken är fortsatt stor. I torsdags kunde Di också avslöja att banken blockat sina anställda från att kontakta SVT:s visselblåsartjänst från sina jobbdatorer. Och på fredagen framkom att aktivisten Bill Browder polisanmält banken. 

Riksbanken bantar
Trots frånvaro av räntebesked var det en nyhetsintensiv vecka på Riksbanken, med tema bantning. Först meddelade den svenska centralbanken att valutareserven ska minska med 8 miljarder dollar, motsvarande cirka 75 miljarder kronor. En viktig orsak är Nordeas flytt av huvudkontoret till Finland. Neddragningen ska ske genom att förfallande lån inte förnyas och kommer att leda till en lika stor minskning av statsskulden. 

Under torsdagens utfrågning i riksdagens finansutskott förklarade riksbankschefen Stefan Ingves sedan att antalet penningpolitiska möten ska minskas från sex till fem per år. På så vis ska bankens tjänstemän få mer tid till analys. Som en jämförelse har både ECB och Federal Reserve åtta penningpolitiska möten per år.

OECD sänkte prognoser – igen
Den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD har flera gånger det senaste halvåret justerat ned sina tillväxtprognoser. I veckans interimsprognos var det dags igen. Den globala tillväxten väntas i år bli 3,3 procent, att jämföra med 3,5 procent i decemberprognosen. Det är främst Europa som drar ned, medan USA och även Kina väntas hålla emot bättre. 

Av extra intresse för Sverige är att prognosen för Tyskland mer än halverades till 0,7 procent. Och Italiens ekonomi väntas nu krympa med 0,2 procent i år, i stället för att växa med 0,9 procent som var bedömningen i höstas. De dystra utsikterna från OECD sänkte humöret på världens börser, som tycks pendla mellan oro för lägre vinsttillväxt och hopp om lättare penningpolitik.

Sura börsminer

Efter en riktig rivstart på året har börsutvecklingen lugnat ned sig. I veckan var det mestadels dystra miner. Det gäller särskilt de konjunkturkänsliga bolagen i verkstadsindustrin. Svag Kina-statistik, usel tysk industriorderingång och allmänt blekare utsikter från aktörer som OECD och ECB sänkte riskaptit och humör. Och vädret hjälpte inte det heller. När veckan summeras blev det den sämsta i år. I alla fall hittills.

 


Innehåll från KIAAnnons

LISTA: 10 viktiga nyheter i Kias nya elbil EV6

Kia EV6 markerar en viktig milstolpe för den elektriska revolutionen i bilvärlden.

Det handlar om ny teknik, nya funktioner – och en ännu tydligare riktning mot en mer hållbar mobilitet.

Här är tio nyheter som presenteras med modellen som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Ny plattform

Att bygga en elbil på en teknisk grundstruktur som tagits fram för att också kunna användas till förbränningsmotorer innebär ofta att tillverkaren behöver kompromissa på en rad områden.

Därför byggs Kia EV6 istället på den nyutvecklade plattformen E-GMP som är speciellt framtagen för helt eldrivna bilar. Det ger många fördelar, som till exempel ett plant kupégolv, generösa kupéutrymmen, spännande design och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Ultrasnabb laddning

Tack vare 800-voltsteknik kan EV6 laddas ultrasnabbt: från 10–80 procent på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW.

Batteriet

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med ett batteri på 77,4 kWh. Det möjliggör en räckvidd på upp till 528 kilometer vid full laddning enligt WLTP.

Mobil Powerbank

Kia EV6 är utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Dragkapacitet

Bilister som behöver kunna dra tunga släpfordon – som till exempel husvagnar, båttrailers eller hästtransporter – har hittills haft svårt att hitta en elbil som klarar utmaningarna. Kia EV6 har en godkänd dragkapacitet på 1 600 kilo.

Relax-stolar

Kia EV6 är utrustad med bekväma relaxstolar som kan fällas tillbaka i nästan ett helt horisontellt läge. Det är perfekt om man vill vila en stund, till exempel när man stannar och laddar. Tack vare den ultrasnabba laddningen blir det dock inte fråga om några längre powernaps.

Augmented Reality Head-Up Display

I Kia EV6 finne en Augmented Reality Head Up Display som projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Dubbla välvda panoramaskärmar

De dubbla panoramaskärmarna på 12,3+12,3 tum är högupplösta och välvda, med intuitiva menyer och användarvänligt gränssnitt för bästa användarupplevelse. Tekniken är standard i Kia EV6.

Elektrisk fyrhjulsdrift

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Fyrhjulsdriften innebär bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag.

Kia EV6 GT Line har de dubbla motorerna som standardutrustning men även Kia EV6 Plus kan fås med fyrhjulsdrivning.

Prestanda

Med sina dubbla elmotorer har Kia EV6 GT Line som nu lanserar sammanlagt 325 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?