1515

Arbetslösheten oroar experterna: ”Förväntar oss politiska åtgärder”

Botten är passerad. Men i väntan på ett vaccin får vi räkna med att den ekonomiska aktiviteten är 3–6 procent lägre än i normalläget. Framöver är arbetsmarknaden den stora nöten att knäcka. Det säger Olof Manner och Johanna Jeansson i Makrorådet.

Olof Manner och Johanna Jeansson i Makrorådet.
Olof Manner och Johanna Jeansson i Makrorådet.Foto:Jack Mikrut, Joey Abrait

 

Botten passerades i maj och såväl den svenska som den globala ekonomin har sedan dess gradvis förbättrats. På det hela taget ser det något bättre ut än befarat, enligt Olof Manner, senior rådgivare på Swedbank.

”De flesta har skrivit upp sina prognoser för både i år och nästa år”, säger han i säsongspremiären av Di-podden Makrorådet.

Tyvärr går återhämtningen knappast spikrakt. Det är fortsatt smittspridningen som dikterar villkoren, konstaterar Olof Manner.

”Smittan har ju dessvärre kommit tillbaka under sensommaren, inte minst i Europa. Det har redan påverkat en indikator som inköpschefsindex. Återhämtningen står och faller med hur det här utvecklas. Vi har redan sett en del nya reserestriktioner exempelvis.”

Det ekonomiska förloppet går att dela in i faser. Först hade vi det branta fallet när ekonomierna stängdes, sedan en närmast automatisk uppstuds när de flesta restriktioner försvann och nu ett mellanläge med färre formella restriktioner men fortfarande vare sig vaccin eller utbredd immunitet. 

Nyhetsbyrån Bloombergs ekonomer har försökt räkna på vad detta mellanläge kan tänkas innebära i ekonomiska termer.

”Vi har tittat på Sverige som ett slags experiment för att få ett hum om hur vad man kan kalla en frivillig nedstängning påverkar ekonomin. Det kan ses som en indikation på var andra ekonomier hamnar utan formella restriktioner men i väntan på ett vaccin”, säger Johanna Jeansson, Norden-analytiker på Bloombergs research-del.

”Det vi bedömer är att i väntan på ett vaccin kommer den ekonomiska aktiviteten att vara 3–6 procent lägre, lite beroende på hur viktig turism och sådant är för ekonomin.”

Det största orosmolnet är arbetsmarknaden. Uppgången i arbetslösheten har visserligen stannat av på nivåer strax över 9 procent. Men de flesta räknar med tvåsiffriga tal framåt årsskiftet.

”Vi har fortfarande många som är permitterade. Hur många av dem kommer att gå tillbaka i arbete och hur många kommer att varslas? Det vet vi inte. Det är också stora skillnader mellan olika grupper. Ungdomsarbetslösheten har ökat dramatiskt. Vi ser också att sysselsättningsgraden (andelen sysselsatta i relation till populationen, Di:s anm.) har gått ned för såväl kvinnor som utrikes födda”, säger Olof Manner.

”Arbetsmarknaden är den stora frågan när vi blickar framåt. Jag tycker att vi har rätt att förvänta oss politiska åtgärder på det området.”


Innehåll från SitecoreAnnons

Sitecore stärker sitt erbjudande till nordiska kunder genom nya lösningar från strategiska förvärv

James Ek, Regional VP på Sitecore.
James Ek, Regional VP på Sitecore.

Företaget Sitecore, som erbjuder ett av världens ledande DXP-verktyg, köper upp ameri-kanska företaget Reflektion, ledande på teknik för AI-förstärkt digitalt sökmotorstöd.

Det är det fjärde bolagsförvärvet i år, som uppföljning av uppköpet av Stylelabs för två år sedan. Dessa uppköp syftar liksom de andra till att stärka erbjudandet till befintliga och nya kunder.

– Vi moderniserar vår portfölj, breddar den med mer avancerade och ändamålsenliga lös-ningar och gör den mer åtkomlig för fler bolag, stora som små, säger James Ek, Regional VP på Sitecore.

Sitecore är global ledare när det gäller programvara för upplevelsehantering som kombinerar in-nehållshantering, e-handel och kundinsikter. 

Företaget är inne i en intensiv tillväxtresa och har de senaste tre åren köpt upp fem bolag, varav fyra sedan i våras. Ägarna har skjutit till 1.2 miljarder dollar i syfte att fördubbla omsättningen, genom både förvärv och nyanställningar.

2 september meddelade Sitecore att de förvärvat det San Mateo-baserade företaget Reflektion, vars AI-förstärkta sökmotorstöd används för att förstå och förutsäga mönster, sammanhang och behov hos e-handelskunder. 

– 93 procent av alla upplevelser online börjar med en sökning, vilket gör den till en integrerad del av kundens köpresa. Med lösningen från Reflektion lyfts sökprocessen till en konversationsstyrd upplevelse som ger mer personliga, lättillgängliga och skräddarsydda svar åt kunden, säger Ja-mes Ek.

Nya förvärv adderar nya lösningar

26 maj tillkännagavs att Sitecore förvärvat företaget Moosend, som har en ledande SaaS-baserad Marketing Automation-lösning. 

Tidigare i våras förvärvade Sitecore de båda bolagen Four51 och Boxever. 

Four51 har en unik Commerce-lösning som innehåller all funktionalitet som krävs för avancerad B2B-försäljning byggd med de mest moderna principerna för leverans i molnet med tjänsten Or-derCloud

– Genom detta får företag en flexibel lösning att växa med, både nu och i framtiden, säger James Ek.

Det irländska bolaget Boxever leverade en Customer Data-platform som erbjuder ett modernare sätt att skapa personalisering i kundupplevelsen.

2018 förvärvades den belgiska innehållsplattformen Stylelabs.

– Vi har gjort dessa uppköp för att våra kunder, nya och befintliga, ska kunna fortsätta växa med Sitecore, förklarar James Ek.

James poängterar att förvärven framförallt är gjorda med ambitionen att bygga den nya moderna arkitekturen Composable DXP som SaaS-lösningar, men att alla lösningar också kan komplettera och leverera värden till befintliga kunder.

– Våra befintliga kunder kommer att ha än mer nytta av Sitecore, men genom dessa förvärv kommer vi också att kunna ta in nya kunder, säger han.

Nyförvärven är lättintegrerade

Att på kort tid integrera fem nya företag in i en befintlig organisation kan ses som en utmaning, men James Ek menar att det går smidigt.

– Det är viktigt att komma ihåg att vi har köpt upp bolag, inte marknadsandelar. Vi har köpt dessa bolag på grund av deras teknologi, inte för att komma åt deras kunder eller något speciellt marknadssegment, säger han och avslutar:

– Vi har också köpt dem för att de är lättintegrerade. De har en öppen arkitekturen i sina lösning-ar. Vi tror att det kommer att gå snabbt att få ihop en helhet och det kommer både våra befint-liga och nya kunder att upptäcka.

Klicka här för att anmäla dig till Sitecore Symposium 2021 

Om Sitecore

Sitecore är global ledare inom programvara för upplevelsehantering som möjliggör kontextuell marknadsföring. 

Marknadsförare kan leverera innehåll i realtid i den kontext som kunder interagerar med varu-märket i alla kanaler – före, under och efter ett köp. 

Mer än 4 900 varumärken – däribland Volvo, Puma, THULE, P&G, Danske Bank – använder Si-tecore för context marketing för att leverera personaliserade upplevelser som skapar kunder för livet.

Läs mer på: http://www.sitecore.com/ 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sitecore och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?