1515

Anders Hägerstrand: Köp Skånes stolthet

Trelleborgs fjärde kvartal var starkt. 

Aktien är bästa lördagsgodis när den handlas för runt 16 gånger förväntad vinst för 2018.

Bild:Erland Segerstedt/TT

Ibland blir man riktigt utled på aktörer på börsen som styr aktier i uppenbart fel riktning. H&M:s initiala kursuppgång efter rapporten i onsdags är ett exempel . Att Trelleborg TREL B +0,05% Dagens utveckling på fredagen föll på sin rapport är lika märkligt. 

Rapporten var strålande bra. Den organiska tillväxten uppgick till sju procent i det fjärde kvartalet, exklusive projektaffärer var den nio procent. Rörelsemarginalen steg med 0,7 procentenheter till 12,0 procent.

En trolig och i så fall felaktig orsak till att Trelleborg handlades ner är att aktörer i aktiemarknaden tog fasta på att koncernens största affärsområde Sealing Solutions trots en organisk tillväxt på 9 procent bara ökade rörelsemarginalen med 0,3 procentenheter till 20,0 procent. Faktum är dock att Trelleborg helt medvetet har valt bort att lyfta marginalen och i stället investerat i försäljningstillväxt. Det är ett smart drag eftersom det får en stor effekt på koncernens rörelsemarginal, som nu är kring 14 procent, om Sealing Solutions ökar försäljningen med bibehållen rörelsemarginal. 

En andra orsak till att aktien gick ner var troligen att prognosen för det första kvartalet ansågs vara för försiktig. Prognosen är att ”efterfrågan bedöms vara i nivå med fjärde kvartalet 2017, justerat för säsongsmässiga variationer”. Aktörer på börsen hade troligen förväntat sig uttalanden om högre efterfrågan, vilket är smått absurt med tanke på den höga organiska tillväxten i det fjärde kvartalet.

Trelleborgs förvärv av det tjeckiska däcksbolaget CGS för 11 miljarder år 2016 var en vältajmad fullträff och koncernens skuldsättning är redan under den nivå som rådde innan förvärvet. Den starka balansräkningen innebär att vd Peter Nilsson har stort utrymme för att krydda vinsttillväxten med förvärv.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?