1515
Annons

Absurd megapremie – då ska investmentbolaget leka Spac

Havsfrun har under lång tid varit en av toppkandidaterna till titeln som Stockholmsbörsens mest meningslösa bolag.

Nu försöker underpresteraren surfa på den amerikanska Spac-trenden och aktien handlas med överlägset störst substanspremie bland investmentbolagen. 

Foto:AP

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från Region VärmlandAnnons

Sverige och Norge utreder järnväg Oslo-Stockholm

Regeringarna i Sverige och Norge har beslutat om att gemensamt utreda en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Under Almedalsveckan blir det därmed stort fokus på att diskutera lösningar för att stärka kopplingen mellan våra två grannländer.

– Det är väldigt bra att politiken hörsammar de behov som finns och att de tillsammans börja utreda kopplingen. Vi och många andra har länge väntat på att det här beslutet ska tas på båda sidor av gränsen, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.

Det är bara 40 mil mellan Stockholm och Oslo, men idag tar resan drygt fem timmar. Innan pandemin gjordes 1,4 miljoner flygresor mellan städerna varje år; med en restid på under tre timmar med tåg beräknas hela en miljon av dessa resor i stället flyttas till tåget. Det innebär en rejält minskade klimatutsläpp och stora samhällsnyttor.  

– Klimatvinsterna skulle bli omfattande – våra utredningar om projektet visar att järnvägen är lönsam redan efter fem år i ett klimatperspektiv. Det är också ett projekt som visar omfattande regionala nyttor och som starkt skulle stärka de nordiska ländernas vision om att bli världens mest hållbara och integrerade region redan till 2030, säger Jonas Karlsson. 

Möjliggör nya finansieringslösningar

Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 har tidigare visat att det är möjligt att finansiera merparten av den nya järnvägen med biljettintäkter som skulle räcka till att bekosta stora delar av infrastrukturen. Något som även en rad branschaktörer bekräftar är möjligt och vill diskutera möjligheterna kring. Flera olika modeller för ett snabbare genomförande av förbindelsen har tagits fram tillsammans med en rad tågoperatörer, finansiella aktörer och byggföretag. 

– Vi måste klara av att ställa om transportsystemet. Vi måste också klara av att bygga snabbare och finansiera omställningen. Det gör vi inte idag. Det finns en rad aktörer från näringslivet som visar en stor vilja till att bidra med nya lösningar. Vi ser fram emot den diskussionen under vårt seminarium i Almedalen, säger Jonas Karlsson. 

Samarbetar med Region Värmland under Almedalsveckan

Region Värmland är en av ägarna till Oslo-Sthlm 2.55 och är med och driver frågan om en snabbare och bättre tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Under Almedalsveckan presenteras därför en färsk rapport om hur viktiga relationerna mellan Sverige och Norge är, och hur de kan stärkas.  

– Det finns ett betydande symbolvärde i att både Sverige och Norge investerar och bygger räls för bättre relationer mellan länderna. Genom att knyta ihop ländernas huvudstäder skapas även möjligheter att förena arbetet med gemensamma utmaningar inom områden som grön omställning och kompetensförsörjning med hållbara och långsiktiga lösningar, säger Fredrik Larsson (M), Regionstyrelsens ordförande, Region Värmland. 

Läs mer om arrangemangen tisdag den 5 juli i Almedalen  

FAKTA
Oslo-Stockholm 2.55 AB är ett bolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.

Läs mer om Oslo-Stockholm 2.55 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Region Värmland och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?