START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
1 augusti 2019

Public Affairs – så lyckas du med politisk påverkan

Välj ämnesområde

Välkommen till vår masterclass i hur du lyckas med politisk påverkan. Utbildningen syftar till att ge dig grundläggande förståelse för hur politiken och dess drivkrafter fungerar och hur du, genom att applicera denna kunskap på era frågor, kan göra dem politiskt relevanta. Du får bland annat lära dig att identifiera vilka frågor du bör driva, vilka olika roller inom politiken som du kan påverka, hur du får till möten med politiker och gör dem effektiva. Vi går även igenom hur du gör en konkret plan för ert eget public affairs-arbete.

KURSINFORMATION

Datum: 11-12 september 2019
Tid: Dag 1: 09.00–17.00, dag 2: 09.00–16.00
Pris: 18 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
Plats: Stockholm City

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@di.se
070 729 37 21

Anmäl dig här

Kunskapsutbyte mellan näringsliv och politik har förmodligen aldrig varit så centralt som nu. Efter valet 2018 har Sverige fått ett helt nytt politiskt landskap. En ny regering bestående av S-Mp med stöd av C och L. Regionsverige (före detta landsting) har gått från en majoritet röda till en majoritet blå styren. I kommunerna är sammansättningen bland de partipolitiska styrena fler än någonsin. Skiftet är historiskt.

Nya styren innebär inte bara en omläggning av politikens innehåll, det innebär också många nya förtroendevalda med ett stort behov av kunskapspåfyllnad. Här finns stora möjligheter för näringslivet att bidra, men funderar du på var man börjar och vad ska man fokusera på när allt är viktigt? Denna utbildning ger dig verktygen att navigera rätt.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Hur politiska organisationer fungerar, samt drivkrafter för både enskilda politiker och politiken i stort
  • En modell för hur du identifierar rätt fråga/frågor för er att driva
  • Vilka verktyg du kan använda dig av för att nå framgång i ditt påverkansarbete
  • Vilka olika roller inom de politiska organisationerna du kan använda dig av för att nå fram till politiken
  • Olika typer av påverkansaktiviteter
  • Hur du lägger grunden för din egen PA-plan och sätter en strategi
  • Hur du får till ett möte med en politiker och hur du får maximal utväxling av mötet – do’s and don’ts
  • Exempel och inspiration från framgångsrik lobbying
  • Politiskt nuläge: det politiska landskapet – hur ser det ut och vilka möjligheter det innebär för näringslivet

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Dig som arbetar i en bransch eller företräder en branschorganisation som påverkas av politiska beslut, med ingen eller begränsad erfarenhet av politiska beslutsprocesser, och vill lära sig mer om hur man kan bygga relationer inom, och påverka, politiken. Det brukar handla om funktioner inom:

  • Public Affairs
  • Governmental Affaris
  • External Afffairs
  • Market Access
  • Communications
  • Samhälls- och/eller marknadskommunikation

MÅL MED UTBILDNINGEN:

Att du som deltagare ska:

  • Få kunskap om politiska beslutsprocesser, hur man når fram till politiker och hur man skapar politiskt intresse för en fråga
  • Få kunskap om praktiskt tillvägagångsätt hur man identifierar rätt fråga/frågor att driva ur bolagssynpunkt
  • Förstå hur man använder ”verktygslådan” för att bedriva ett framgångsrikt påverkansarbete


PROGRAM

Dag 1: Grunderna i Public Affairs

09.00 Välkomnande och introduktion av deltagarna och utmaningar de har

09.45 Vad är Public Affairs och varför?

  • Varför Public Affairs?
  • Vad utmärker Public Affairs?
  • Vad kan man uppnå? Genomgång av framgångsrika lobbyinginsatser.

11.15 Kaffepaus

11.30 Politiskt nuläge

  • Det nya politiska landskapet – hur ser det ut?
  • Vilka möjligheter/utmaningar det innebär ur ett påverkanshänseende?

12.15 – 13.15 Lunch

13.15 Grunderna i politisk påverkan

  • Politiska organisationer – så funkar de
  • En politikers drivkrafter – så tänker de
  • Den politiska verktygslådan – redskapen politiker/partier kan forma politiken med

14.15 Kaffepaus

14.30 I huvudet på en politiker

  • Do’s and dont’s - det politiska mötet
  • Hur man lyckas få till möten med en politiker och vilken strategi man ska använda sig av för att få maximal utväxling av mötet. Vad kan/bör man säga och vad ska man undvika?

16.30-17.00 Avrundning av dagen

Dag 2: Så blir du en framgångsrik lobbyist

08.30 Introduktion/återblick gårdagen

09.00 Så lägger du grunden till din egen PA-plan

Lobbyistens verktygslåda – hur ser den ut?

Vi går igenom:

  • Olika påverkansroller och funktioner
  • Budskap vs opinionsbudskap – vad ska man tänka på?
  • Modell för att identifiera rätt fråga/mål
  • Lista på PA-aktiviteter du kan använda dig av
  • Strategi – hur du praktiskt genomför din plan

10.00 Kaffepaus

10.30 Fortsättning ”Så lägger du grunden till din egen PA-plan”

11.30 – 12.30 Lunch

12.30 Workshop – från teori till praktik

Deltagarna ges möjlighet att fördjupa sig i ”lobbyistens verktyg”.

Under utbildningens båda två introduktionspass kommer deltagarna fått möjlighet att berätta kort om vilka PA-utmaningar de har. Utifrån dessa väljer utbildningsledarna två till tre utmaningar (beroende på antal medverkande) som deltagarna får diskutera vidare i bikupor utifrån ”lobbyistens verktygslåda”.

Efter bikupediskussion återsamlas gruppen där utmaningarna och lösningar diskuteras i storgrupp under ledning av utbildningsansvariga.

15.00 – 15.30 Detta tar jag med mig, lärdomar och insikter

15.30 – 16.00 Kaffe/mingel

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies