1515
Annons
Di Akademis kurssida

Di Akademi erbjuder kunskap, inspiration och kompetens för dig i näringslivet. Här hittar du kurser inom ekonomi, finans, affärsutveckling och mycket mer.

Masterclass sociala medier – strategier och innehåll för att lyckas

Inget varumärke eller organisation kommer undan att ta hänsyn till sociala medier i sin marknadsföring. Men vad krävs för att lyckas? Oavsett om du har en sociala medier-ansvarig, en hel inhouseavdelning eller om du har lagt över allt på en byrå så behöver du en plan. Denna utbildning syftar till att ge dig en djup förståelse för vad som fungerar i sociala medier. Vi går igenom hur du tar fram en genomarbetad och ständigt uppdaterad strategi som bidrar till affärsmålen och hur du följer upp arbetet.

VI GÅR IGENOM:
  • Hur du kan tänka för att skapa en strategi för sociala medier som bidrar till hela verksamhetens affärsmål och som hänger ihop med den övergripande varumärkesstrategin, marknadsplanen och PR-strategin
  • Vilka delar du behöver ha i en genomarbetad sociala medier-strategi
  • Hur du kan tänka för att skapa relevant och engagerande innehåll
  • Vilka mätbara mål som behöver vara en essentiell del av din strategiska planering och vilka KPI:er som är mest relevanta
  • Hur du kan bedöma och utvärdera era insatser i sociala medier
  • Vad som utmärker de som en framgångsrik strategi för sociala medier (och de som har en riktigt dålig)
  • Vilka kommande trender som du måste ha koll på
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Främst till dig som har ett strategiskt och övergripande ansvar för sociala medier, men är i allra högsta grad relevant för alla som arbetar med någon form av marknadsföring eller information som riktar sig mot konsumenter/privatpersoner.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Kursens övergripande syfte är att samtliga deltagare ska få nya insikter som kan hjälpa till i arbetet med att planera och genomföra aktiviteter i sociala medier.

PROGRAM:

09.00 Välkomna och introduktion

09.30 Om konsten att tänka strategiskt
  • Hur du kan tänka för att skapa en strategi för sociala medier som bidrar till hela verksamhetens affärsmål 
  • Hur hänger din strategi ihop med den övergripande varumärkesstrategin, marknadsplanen, PR-strategin och contentstrategin 
  • Varför ”always on” är en riktigt dålig idé 
10.30 Paus

10.45 Vad utmärker de som har en framgångsrik strategi för sociala medier
  • Bra och mindre bra exempel – gemensam diskussion 
12.00 Lunch

13.00 Mät precis allt!
  • Varför mätbara mål behöver vara en essentiell del av din strategiska planering 
  • Vilka KPI:er är relevanta? 
  • Vad är egentligen ett bra resultat?
14.00 Övning och gruppdiskussion
  • Hur att mäta rätt vs. fel parametrar styr hela ditt strategiska arbete i rätt eller fel riktning
15.00 Paus

15.15 Content är bara nästan king
  • Vikten av en tydlig contentstrategi
  • Om att skapa innehåll som är relevant
16.00 The next big thing
  • Vilka kommande trender måste vi ha koll på – gemensam diskussion
16.45 - 17.00 Avslut

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?