1515
Annons
Di Akademis kurssida

Di Akademi erbjuder kunskap, inspiration och kompetens för dig i näringslivet. Här hittar du kurser inom ekonomi, finans, affärsutveckling och mycket mer.

Presentationsteknik i digitala och hybrida möten

Digitala möten innebär nya utmaningar och ställer höga krav på dig som leder möten eller presenterar. Denna utbildning handlar om hur du blir bättre och tryggare i det digitala rummet. Du får bland annat lära dig hur du skapar engagemang och delaktighet, behåller lyssnarnas uppmärksamhet och skapar struktur och en röd tråd. Vi går även igenom hur du använder tekniska hjälpmedel så som Mentimeter och Whiteboard, som gör att du blir en stjärna bakom skärmen.

DU FÅR LÄRA DIG:
  • Hur du skapar engagemang och delaktighet i det digitala rummet
  • Hur du når igenom skärmen med retorik, röst och kroppsspråk
  • Hur du skapar en struktur och håller en röd tråd
  • Hur du behåller deltagarnas uppmärksamhet och får dem att lyssna
  • Vad du ska tänka på i hybrida möten
  • Tekniska hjälpmedel och funktioner, exempelvis Mentimeter och Whiteboard, som gör mötet smidigare och proffsigare
  • Olika sätt att inleda en presentation
  • Att använda storytelling
  • Hur du säkerställer att deltagarna har förstått det du vill förmedla
Utbildningen genomförs i Teams, men är lämplig oavsett vilket mötesprogram du använder.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Utbildningen riktar sig till dig som vill utveckla din förmåga att hålla digitala och hybrida möten och presentationer inom både offentlig och privat sektor.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska
  • Lära dig att på bästa sätt utnyttja teknik och hjälpmedel under digitala möten
  • Utveckla din framtoning, tydlighet och kroppsspråk och på så vis öka förtroendet
  • Lära dig skapa engagemang och delaktighet digitalt
  • Få konkreta verktyg, tips och metoder som hjälper dig i det digitala och hybrida mötet

PROGRAM:

09.30 Incheckning
  • Genomgång av utbildningens syfte och agenda
  • Presentationsrunda i mindre grupper
10:00 Tekniken i det digitala mötet
  • Det digitala språnget
  • Den tekniska hårdvaran; dator, kamera, högtalare och belysning
10.30 Paus

10.45 Förberedelse och planering
  • Syfte med presentationen och hur du anpassar efter mottagaren
  • Kompetenser hos en bra talare
  • Hur deltagarna lyssnar
  • Uppmärksamhetens fallgropar
  • Att skapa struktur och röd tråd i det digitala mötet
  • Att hantera frågor och säkerställa att informationen har nått fram
  • Hur du skapar dialog och delaktighet
12.00 Lunch

13.00 Du som presentatör och mötesledare
  • Röst, kropp och blick
  • Olika typer av manus och vad du ska tänka på
  • Olika varianter på inledningar
  • Presentationstekniska hjälpmedel och verktyg, som exempelvis Whiteboard och Mentimeter
  • Att tänka på i det hybrida mötet
14:15 Paus

14:30 Den förtroendeingivande talaren
  • Ethos, logos och pathos – kommunikationskonstens tre fundament
  • Känsla vs rationalitet i framförandet
  • Storytelling
  • Att hantera nervositet
15:00 Utcheckning
  • Sammanfattning
  • Styrkor och utvecklingsområden
  • Det här tar jag med mig
15:30 Kursen avslutas

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?