Att säga upp medarbetare är inte något som vill göra, men ibland är det ofrånkomligt. Det kan handla om omorganisationer eller andra verksamhetsförändringar eller situationer som handlar om en enskild medarbetare. Utifrån ett arbetsrättsligt perspektiv är det stor skillnad på hur dessa ska hanteras. Under denna utbildning får du lära dig hur så kallade arbetsbristuppsägningar och uppsägningar av personliga skäl ska gå till och vilka regler som omgärdar dessa.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM FÖLJANDE MOMENT:
1. Uppsägning på grund av arbetsbrist (omorganisationer och andra verksamhetsförändringar)
– Vilka förberedelser som måste göras och vilka strategiska överväganden som bör göras
- När och hur förhandlingar ska ske med fackliga organisationer
- Vilka skyldigheter det finns att omplacera medarbetare
- Vad de reglerna tillräckliga kvalifikationer innebär i samband med turordning
2. Uppsägning av personliga skäl
Att säga upp en medarbetare av personliga skäl är svårt att genomföra. Vi går därför igenom hur olika situationer ska hanteras beroende på omständigheterna.
– Vad som gäller om det handlar om misskötsamhet, bristande prestationer eller sjukdom
– Om det är aktuellt med uppsägning direkt eller om det krävs varningar eller en handlingsplan för att medarbetaren ska ges möjlighet att förbättra sig
– Vid vilken tidpunkt arbetsgivaren anses ha gjort tillräckligt för att kunna gå vidare med en uppsägning
3. Överenskommelser om anställningens upphörande
Om man som företag av ett eller annat skäl inte kan eller vill säga upp kan finns det möjlighet träffa en överenskommelse om att anställningen ska upphöra.
– När kan det bli aktuellt med en överenskommelse?
– Hur ska en överenskommelse presenteras?
– Vad en överenskommelse ska innehålla
– Hur mycket det kostar
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Till exempel chefer med personalansvar, vd, ledningsgrupp, HR
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Målet med utbildningen är att deltagarna ska ha fått en grundläggande förståelse för arbetsrätt/HR-juridik med särskilt fokus på uppsägningar och hur dessa frågor ska hanteras i praktiken.
PROGRAM
09.00 Välkomnande och introduktion
Presentation av dagen och introduktion av Jenny Hellberg och deltagarna
09.15 Uppsägning på grund av arbetsbrist
- Förberedelser och strategiska överväganden
- Formalia
- Fackliga förhandlingar
- Omplacering och turordning
- Tillräckliga kvalifikationer
- Uppsägning
10.30 Kaffe
10.50 Fortsättning Uppsägning på grund av arbetsbrist
12.00 Lunch
13.00 Uppsägning av personliga skäl
- Olika situationer och hur de ska hanteras
- Varningar
- Handlingsplaner
- Omplacering
- Uppsägning
14.30 Kaffe
15.00 Uppsägning av personliga skäl – överenskommelser om anställningens upphörande
- När de kan bli aktuella
- Hur en överenskommelse ska presenteras
- Vad en överenskommelse ska innehålla
- Hur mycket kostar det?
16.30-17.00 Sammanfattning/ Tid för frågor / Avslut