START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
24 september 2019

Konflikthantering och svåra samtal – så hanterar du besvärliga personer

Välj ämnesområde

Välkommen till denna tvådagarsutbildning i att hantera konflikter, besvärliga personer och svåra situationer. Vi går igenom hur du kan förebygga konflikter, hantera konflikträdsla, genomföra våra samtal, ge och ta emot feedback samt skapa trygga team. Du får även lära dig hur du själv kan bli en tydlig, lyhörd och förtroendeingivande ledare i svåra situationer.

KURSINFORMATION

Datum: 24-25 september 2019
Tid: 09:00-16:30 (båda dagar)
Plats: Stockholm City (kurslokal meddelas i kallelse ca en vecka innan kursstart)
Alla våra kurslokaler ligger i närheten av Centralstationen eller Stureplan.
Pris: 15 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@di.se
070 729 37 21

Anmäl dig här

Den här kursen ger dig konkreta metoder och verktyg i hur du kan hantera konfliktfyllda och svåra situationer på arbetsplatsen. Du kommer att få lära dig hur du identifierar orsak och verkan i en konfliktfylld situation, hanterar dina egna och andras känslor och reaktioner, är tydlig och lyhörd, gynnar ett bra samarbetsklimat, förbereder och genomför svåra samtal samt medlar i konflikt.

DU FÅR LÄRA DIG:

Konfliktpsykologi – vilka beteenden, reaktioner, behov och drivkrafter som ligger bakom konflikter

Hur du hanterar konflikrädsla

Verktyg och metoder för att ge och ta emot feedback

Att hantera och bemöta andras missnöje, negativism och kritik

Verktyg för frågeteknik, tydlig feedback och aktivt lyssnande i svåra samtal

Vikten av att sätta tydliga och konstruktiva målsättningar och syften i svåra samtal

5-stegsmodell för hur du steg för steg kan ha ett problemlösande och konflikthanterande samtal

Lathund för hur du kan medla mellan parter och hantera konflikter i grupp

Hur du förebygger konflikter och skapar trygga team

Hur du skapar en konflikthanteringsplan

Praktisk samtalsträning

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Denna kurs riktar sig till dig som är chef och ledare på olika nivåer såväl som dig som leder människor genom mycket kommunikation och samtal, tex inom HR-området.

MÅL MED UTBILDNINGEN:

Att du som deltagare ska få:

Ökad trygghet och säkerhet i konfliktfyllda situationer

Tydliga strukturer, mallar och tekniker för att kommunicera konfliktförebyggande, stärkande och mer effektivt

Verktyg för att kunna hantera konflikter, reaktioner, känslor och svåra samtal

Ökad självmedvetenhet – hur du genom ditt sätt att kommunicera påverkar andra och hur andra påverkar dig

PROGRAM:

DAG 1

09.00 Välkomnande och introduktion

09.30 Grundläggande förståelse för konflikter

  • Konflikters orsaker
  • Definiera konflikten med hjälp av nivå-cirkeln och ABC-modellen
  • Konfliktpsykologi
  • Våra reaktioner och beteenden i konflikter
  • Bakomliggande faktorer – behov, drivkrafter, rädslor, värderingar, filter
  • Hantera konflikträdsla

10.15 Kaffe

10.30 Grundläggande kommunikationsverktyg:

  • Hur du tar upp problem - modell för tydlig feedback
  • Definiera beteenden
  • Konkretisering, tydlighet, respekt
  • Övning i hur du ger feedback

11.30 Lunch

12.30 Grundläggande kommunikationsverktyg fortsättning

  • Hantera känslor, missnöje och kritik
  • Hur du hanterar och bemöter egna och andras känslor och åsikter med LUBB-modellen
  • Utforska, motivera och förstå
  • Grundverktyg för frågeteknik, aktivt lyssnande och spegling
  • Samtalsträning, reflektion och feedback

14.30 Fika

14.45 Samtalsträning, frågeteknik och aktivt lyssnande

16.30 Summering och avslut

DAG 2

09.00 Backspegel och reflektion

09.30 Problemlösande samtal

  • Att sätta tydliga och konstruktiva målsättningar och syften i samtal
  • Hur du riktar ditt eget förhållningssätt och fokus för framgångsrik kommunikation
  • Transparens, ärlighet och mänsklighet i konflikt
  • Samtalsträning med modell för svåra samtal

10.15 Fika

10.30 Problemlösande samtal fortsättning

11.30 Lunch

12.30 Medling och konflikthanterande samtal

  • 5-stegsmodell för konflikthanterande samtal
  • Lathund för medling mellan parter och konflikt i grupp
  • Samtalsträning och arbete med case utifrån 5-stegsmodellen

14.30 Fika

14.45 Medling samtalsträning fortsättning

15.45 Att förebygga konflikter

  • Så skapar du trygga team
  • Förebygga konflikter
  • Skapa konflikthanteringsplan

16.30 Summering och avslut

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies