START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Regler för uppsägning och korttidsarbete (permittering) i spåren av coronakrisen (onlinekurs)

Att tvingas permittera eller säga upp medarbetare har tyvärr blivit en ofrånkomlig realitet för många företag i spåren av coronakrisen. Under denna halvdagsutbildning (som genomförs online) får du lära dig vilka olika åtgärder du kan vidta utifrån vad som kan bli aktuellt för just ditt företag. Vi går igenom vad som gäller för uppsägningar på grund av arbetsbrist, så kallat korttidsarbete (även kallat korttidspermittering) och andra arbetsrättsliga möjligheter som till exempel lönesänkningar.

KURSINFORMATION

dagar, 09:00–12:30

Pris: 3 900 kr exkl. moms

KURSTILLFÄLLEN

Inga nya tillfällen just nu

HAR DU FRÅGOR?

Ellen Nordgren

ellen.nordgren@bbm.bonnier.se

076-276 85 20

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

1. Särskilda åtgärder med anledning av coronakrisen

  • Effekterna av coronakrisen på företagets verksamhet och hur det kan hanteras utifrån ett arbetsrättsligt perspektiv när det gäller bland annat arbetsmiljö, karantän och sjukskrivning och hemarbete
  • Förutsättningarna för att kunna ansöka om stöd för så kallat korttidsarbete (även kallat korttidspermittering) och vad det i praktiken innebär gällande löne- och arbetstidsminskningar med mera
  • Andra arbetsrättsliga åtgärder som kan vidtas, till exempel möjligheterna till löneavstående/lönesänkning och hur semester kan läggas ut

2. Uppsägning på grund av arbetsbrist

  • Vilka förberedelser och strategiska överväganden som bör göras inför att uppsägningar ska vidtas
  • När och hur förhandlingar ska ske med fackliga organisationer
  • Vilka skyldigheter det finns att omplacera medarbetare
  • Vad reglerna om tillräckliga kvalifikationer innebär i samband med turordning
  • Praktiska frågor i samband med uppsägning 

3. Överenskommelser om anställningens upphörande
Om man som företag av ett eller annat skäl inte kan eller vill säga upp finns det möjlighet att träffa en överenskommelse med medarbetaren om att anställningen ska upphöra. Utbildningen går igenom:

  • När det kan bli aktuellt med en överenskommelse, till exempel vid turordningsproblematik
  • Hur en överenskommelse bör utformas och vad det kan kosta att träffa en sådan 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Alla med personalansvar och/eller övergripande ansvar för företagets verksamhet till exempel:
  • Vd och ägare
  • HR
  • Ledningsgrupp
  • Chefer med personalansvar 

MÅL MED UTBILDNINGEN:

Att du som deltagare ska få en grundläggande förståelse för arbetsrätt/HR-juridik med särskilt fokus på uppsägningar på grund av arbetsbrist i samband med coronakrisen och hur dessa frågor ska hanteras i praktiken.

PROGRAM:

09.00 Välkomnande och introduktion

Presentation av dagen och introduktion av Jenny Hellberg och deltagarna

09.15 Åtgärder med anledning av coronakrisen

  • Arbetsrättsliga perspektiv och regler med anledning av coronakrisen, bland annat när det gäller arbetsmiljön, karantän och sjukskrivning, hemarbete med mera. 
  • Genomgång av förutsättningarna för korttidsarbete
  • Andra arbetsrättsliga åtgärder att vidta

10.00 Uppsägning på grund av arbetsbrist

  • Förberedelser och strategiska överväganden inför att uppsägningar ska vidtas 
  • Formalia
  • Fackliga förhandlingar
  • Omplacering och turordning
  • Tillräckliga kvalifikationer
  • Genomförande av uppsägningar
  • Praktiska frågor i samband med uppsägningar

10.30 Paus

10.45 Uppsägning på grund av arbetsbrist (fortsättning)

12.00-12.15 Överenskommelser om anställningens upphörande

  • Situationer när det kan bli aktuellt med en överenskommelse, till exempel vid turordningsproblematik 
  • Hur en överenskommelse kan utformas och vad det kan kosta att träffa en sådan

12.15-12.30 Sammanfattning/tid för frågor/avslut

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer