1515
Annons
Di Akademis kurssida

Di Akademi erbjuder kunskap, inspiration och kompetens för dig i näringslivet. Här hittar du kurser inom ekonomi, finans, affärsutveckling och mycket mer.

Angående covid-19: Med anledning av de gällande restriktionerna för allmänna sammankomster vill vi förtydliga att våra utbildningar har maximalt 20 sittande deltagare och därmed inte berörs av rådande begränsningar. Vi jobbar nära med våra konferensanläggningar för att minska trängsel och följer noggrant myndigheternas restriktioner, din säkerhet är vårt fokus.

Att sälja utan att vara säljare – för konsulter, entreprenörer och andra icke-säljare

Denna säljutbildning är speciellt framtagen för dig som inte är säljare men som har ett arbete där försäljning är en viktig del i ditt arbete, till exempel konsulter och entreprenörer. Du får lära dig hur du kan sälja mer genom att fokusera på hur du kan hjälpa kunden att bli framgångsrik. Vi går igenom hur du övervinner dina säljhinder, vänder invändningar till köp, skapar långsiktiga kundrelationer och blir bekväm med att ta betalt.

En stor del av företags försäljning utförs av yrkesgrupper som inte är säljare, till exempel konsulter, kommunikationsbyråer, advokater och entreprenörer. Personer som i grunden är framstående experter inom sina områden, men som inte är vana vid, har erfarenhet av eller är bekväma med att sälja.

Denna utbildning riktar sig till dig som inte är säljare och som vill ha insikter, metoder och verktyg för att bli bättre på att sälja.

DU FÅR LÄRA DIG:
  • Att skifta fokus från att sälja till hur du kan hjälpa din kund bli framgångsrik och därigenom sälja mer och få fler affären
  • Hur du övervinner dina säljhinder och blir bättre på att sälja
  • Hur du hittar nya affärer hos nya och befintliga kunder utan att kallringa
  • Att hantera kundens invändningar och frågor och vända dem till köp
  • Avslutsteknik som hjälper kunden ta köpbeslutet
  • Att sätta rätt pris och bli bekväm med att ta betalt
  • Presentationsteknik som engagerar kundens alla sinnen och leder till köp
  • Att förstå din kunds behov och därmed ställa rätt frågor
  • Hur du skapar långsiktiga affärer som bygger på ömsesidigt samarbete med kunden
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som jobbar med att hitta nya kunder eller möter befintliga kunder i din verksamhet utan att ha en uttalad säljarroll, till exempel:
  • Konsulter
  • Entreprenörer
  • Projektledare
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:
  • Skapa säljvanor så att försäljning blir en naturlig del av din vardag
  • Förstå hur du enkelt kan få nya affärer hos nya och befintliga kunder
  • Lära dig att bemöta kunders frågor och invändningar
  • Lära dig skapa goda och långvariga kundrelationer som leder till ökad lönsamhet
  • Få metoder, verktyg och praktisk träning för att övervinna dina säljhinder och bli bekväm med försäljning

PROGRAM:

09.00 Välkomna och introduktion

09.15 Vad försäljning egentligen handlar om – att hjälpa dina kunder att nå sina mål
Under detta pass talar vi om vad försäljning handlar om i grunden:
  • Varför du istället för att fokusera på att sälja ska fokusera på hur du kan hjälpa din kund att bli framgångsrik
  • Varför det kan ta tid att få nya affärer och varför du inte ska ge upp för tidigt
  • Hur dina vanligaste säljhinder – dina tankar – ofta är de största hindren för dig för att få fler affärer och sälja mer
10:00 Kaffe

10:15 Ett verktyg för att lyfta fram vinsten för kunden
  • Genomgång av verktyget ”Egenskap, fördel, vinst” som hjälper dig att tydliggöra och lyfta fram varför kunden behöver dina produkter/tjänster
  • Övning i verktyget. Du får lära dig att tydliggöra vad du egentligen erbjuder för värde till dina kunder, vilket i sin tur gör att du kan ta bättre betalt utan att kunden ifrågasätter.
11:00 Hitta nya affärer hos nya och befintliga kunder
  • Var och hur du hittar nya affärer – både genom att få fler affärer/uppdrag hos befintliga kunder och att hitta nya kunder
  • Hur du kan planera och avsätta tid för att skapa nya affärer och ändå hinna med det du ska
  • Hur du kan använda ditt nätverk för att hitta nya kunder utan att behöva ”kallringa”
11:30 Första mötet med kunden
  • People buy from people, not from company – hur du skapar en bättre relation med kunden som gör att kunden vill göra fler affärer med dig
  • Hur du skapar tillit mellan dig och kunden och lägger grunden till framtida samarbeten
12.00 Lunch

13:00 Att hantera kunders invändningar
Under detta pass går vi igenom vanliga invändningar som kunder har, som till exempel ”det är för dyrt”, ”vi har redan en annan leverantör” och ”vi kan väl höras senare” och hur du kan vända dem till din fördel och därmed få fler och större affärer.

14.00 Analys av kundens behov
  • De nödvändiga frågorna som du kan ställa för att ta reda på om kunden verkligen vill göra affärer med dig
  • Hur du, baserat på kundens behov, kan ställa rätt frågor som gör att kunden blir nyfiken och vill prata med dig
14.30 Fika

14:45 Presentationsteknik
Under detta pass går vi igenom vikten av att ha ett presentationsmaterial. Du får lära dig vad du kan tänka på när du gör en presentation som får kunden att verkligen vilja köpa av dig. Det räcker inte med att bara prata – du måste engagera kundens alla sinnen.

15:30 Invändningsträning
Övning då du får träna på att bemöta invändningar som gör att du ökar dina chanser till att få fler affärer

16.00 Prissättning och avslutsteknik
  • Vad som gör att kunden inte köper av dig och hur du kan säkerställa att du inte gör de misstagen
  • Metoder för att hjälpa kunden ta köpbeslut
  • Hur du tar betalt och presenter din offert
  • Rätt prissättning
  • Varför det inte handlar om vad det kostar utan bara om vad kunden kommer att tjäna på det
16.30 Uppföljning med kunden
  • Hur du skapar långsiktiga affärer som bygger på ömsesidigt samarbete
17.00 Utbildningen avslutas

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?