START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Angående covid-19: Vi har din säkerhet i fokus och följer noggrant myndigheternas rekommendationer. Om omständigheterna kring covid-19 så kräver genomförs alla våra utbildningar online (en stor del av våra kurser har redan tillfällen för deltagande online, se respektive kurssida). Vi meddelar i sådana fall anmälda deltagare i god tid. Om du är anmäld till en fysisk kurs och inte vill delta online kan du antingen avboka eller omboka till ett senare kurstillfälle.

B2B-annonsering i sociala medier – hitta målgrupper, skapa annonser och sätta upp kampanjer

Denna utbildning handlar om hur du som arbetar B2B kan marknadsföra dig i sociala medier och med små resurser själv ta fram snyggt och effektivt material, samt annonsera så att varenda krona av marknadsbudgeten går till precis rätt publik. Du får lära dig hur du steg för steg identifierar och hittar din målgrupp, tar fram ett digitalt erbjudande som når ut genom bruset, utformar annonser som ger bäst effekt och sätter upp egna kampanjer. Vi går även igenom hur du mäter effekten av dina insatser.

KURSINFORMATION

1 dag, 09:00–17:00

Pris: 8 900 kr exkl. moms

KURSTILLFÄLLEN

2 sept 2021

–, Kurslokal i Stockholm (genomförs online om omständigheterna kring covid-19 så kräver, vi meddelar i sådana fall anmälda deltagare i god tid)*

HAR DU FRÅGOR?

Erik Jespersen

info.utbildning@bonniernews.se

070-426 05 35

Med dagens möjligheter till spårning och det utbredda användandet av sociala medier är det med enkla medel och små resurser möjligt att nå ut till dina viktigaste kunder. Denna praktiskt inriktade utbildning riktar sig till dig som vill bli bättre på att annonsera i sociala medier för att nå företagskunder.

DU FÅR LÄRA DIG:
  • Att identifiera vilka digitala plattformar som är bäst för just din verksamhet
  • Hur du definierar och hittar din målgrupp och marknad
  • Att forma ett digitalt erbjudande/kampanj som når ut genom bruset
  • Hur annonser bör utformas för bäst effekt
  • Att göra medieköp i praktiken – sätta upp kampanjer och optimera
  • Hur du kan nyttja flera kanaler samtidigt för effektivast annonsering
  • Exempel på framgångsrika kampanjstrategier från olika branscher
  • Att följa upp och analysera dina kampanjer – de viktigaste nyckeltalen och hur du läser dem
  • Hur du optimerar målgrupper och innehåll utifrån resultatet av kampanjanalyser
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som har hand om marknadsföring och kommunikation på B2B-företag.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få alla verktyg för att själv kunna lyckas med en annonseringskampanj i sociala medier, vilket innefattar:
  • Kampanjstrategi
  • Målgruppsidentifiering
  • Uppsättning av kampanjstruktur i annonskonto för Facebook/Instagram & LinkedIn
  • Produktion av digitala annonser som ger effekt
  • Medieköp och optimering
  • Resultatdriven analysering

PROGRAM:

09.00 Introduktion
  • Introduktion till dagens kurs
  • Målsättning & förväntningar
09.20 Kampanjstrategi och målgruppsanalys
  • Varför B2B-marknadsföring i sociala kanaler fungerar
  • Hur du formar ett digitalt erbjudande/kampanj som når ut genom bruset
  • Hur du ramar in din målgrupp
  • Att identifiera en rimlig målsättning med en digital kampanj, och vad du kan förvänta dig
  • Identifiera vilka digitala plattformar som är bäst för just din verksamhet
  • Exempel på kampanjstrategier från olika branscher
10.30 Kaffe

10.45 Grafisk produktion och visuell strategi
  • Hur du skapar digitala annonser som ger effekt
  • Kreativ process kopplat till ert erbjudande och/eller mål med er marknadsföring
  • Tips på enkla verktyg för att skapa fantastiskt innehåll
  • Övning: Quiz – bra och mindre bra exempel på annonser
12.00 Lunch

13.00 Uppsättning av kampanjstruktur
  • Vanliga fallgropar vid uppstart och hur du undviker dem
  • Hur du bestämmer en rimlig annonseringsbudget
  • Steg för steg – så lägger du upp din första kampanj
  • Manövrera i Ads manager – vad du bör tänka på när du lägger upp själva kampanjen.
15.00 Kaffe

15.15 Uppföljning och löpande optimering efter analys
  • De vanligaste nyckeltalen och hur du läser av dem
  • Optimera målgrupp och innehåll efter resultat
  • Vilka är de bästa riktmärkena för resultatdriven optimering?
  • Vi går igenom ett par praktiska case och berättar prioritering och plan
  • Förutsättningar för att skala upp både budget och målgrupp för ökad effekt
  • Uppföljning och vidareutveckling
  • Att hålla koll på inför framtiden
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer