START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
5 september 2019

M&A i praktiken – steg för steg

Välj ämnesområde

Välkommen till vår praktiskt inriktade M&A-utbildning. Du får lära dig hur olika transaktionstyper fungerar och dess för- och nackdelar. Vi går igenom processen privat M&A, steg för steg, från förberedelser och förhandling till bud och due diligence. Vi lägger även stor vikt vid hur företag värderas i praktiken, då vi jämför teoretiska modeller med vad som driver värdet i verkliga case. Syftet är att du ska få kunskap och förståelse för vilka faktorer som är värdedrivare för olika parter och hur du kan maximera affären för såväl säljare som köpare.

KURSINFORMATION

Datum: 5 september 2019
Tid:
09.00–17.00
Pris:
9 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
Plats: Sabis Näringslivets hus
, Storgatan 19, Stockholm

Ytterligare kurstillfällen:
10 september 2019 >>
23 oktober 2019 >>
21 november 2019 >>

Har du frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@di.se
070 729 37 21

Anmäl dig här

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM FÖLJANDE MOMENT:

1. Introduktion till M&A och olika transaktionstyper

Olika transaktionstyper och deras för- och nackdelar och i vilka situationer de är mest lämpliga, till exempel aktieöverlåtelser, inkråmsaffärer, utdelningar, carve-outs, spin-offs och mergers.

2. M&A-processens olika steg och hur den skiljer sig beroende på om man är köpare eller säljare

– Genomgång av en typisk privat M&A-process och dess olika steg i sekventiell ordning: förberedelser, indikativa bud, due diligence, slutgiltiga bud samt förhandling

– De viktigaste komponenterna att förbereda och utföra i vardera steg, till exempel: investment case, marknadsföringsmaterialet, avtalspaket, datarum, räkenskap och förhandlingen

– M&A från olika stakeholders perspektiv med fokus på skillnaderna mellan en köpsida och en säljsida och hur parterna ofta tänker och agerar

3. Vem som köper och säljer bolag och vad som är relevant för dem

Vi gör en djupdykning i olika typer av köpare och säljare och vad som är relevant för dem. Vi tittar primärt på entreprenören, riskkapitalisten och industrialisten. Vad bryr de sig mest om? Är det bara pris som är viktigt eller finns det andra värdedrivare?

4. Företagsvärdering i teori och i praktik – vad avgör priset?

Vi jämför de teoretiska kassaflödesbaserademetoderna för företagsvärdering som lärs ut i skolor med hur värdering ofta går till i praktiken och tittar på vad som tillslut sätter priset i transaktioner.

Vi går även igenom hur detta skiljer mellan olika köpartyper, till exempel entreprenörer, riskkapitalister och industrialister som ofta värderar olika parametrar.

5. Vad som karakteriserar en lyckad M&A process och hur man maximerar värdet

Vi går igenom några ”case studies” på lyckade och mindre lyckade transaktioner, de viktigaste stegen för att maximera värdet i en transaktion.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Dig som arbetar med M&A, affärsutveckling och andra ledande personer som sysslar med företagsförvärv och företagsöverlåtelser. Utbildningen riktar sig också till entreprenörer som vill lära sig mer om företagsförvärv i praktiken.

MÅL MED UTBILDNINGEN:

Att du som deltagare ska få ökad kunskap och förståelse kring de faktiska drivkrafterna i en lyckad transaktion och vad som driver värdet för olika köpare. Deltagarna kommer också att få interagera och diskutera med andra likasinnade och dela best-practice.

PROGRAM

09.00 Välkomnande och introduktion

09.15 Moment 1: Introduktion till M&A och olika transaktionstyper

– Olika transaktionstyper samt deras för- och nackdelar. Vad finns det för olika typer av transaktioner att välja mellan och när är de olika mest relevanta. Vi tittar på aktieöverlåtelser, inkråmsaffärer, utdelningar, carve-outs, spin-offs, mergers etc.

10.15 Kaffe

10.30 Moment 2: Hur skiljer sig en M&A process om man är köpare eller säljare?

Vi dissekerar en typisk M&A process och går igenom de olika stegen i sekventiell ordning t.ex. förberedelser, indikativa bud, due diligence, finala bud samt förhandling. Vi fokuserar på de viktigaste komponenterna att förbereda/utföra i vardera steg till exempel investment case, marknadsföringsmaterialet, avtalspaket, datarum, räkenskap och förhandlingen.

11.30 Lunch

12.30 Moment 3: Vem köper och säljer bolag och vad är relevant för dem?

Vi gör en djupdykning i olika typer av köpare och säljare och vad som är relevant för dem. Vi tittar primärt på entreprenören, riskkapitalisten och industrialisten. Vad bryr sig de mest om? Är det bara pris? Eller finns det andra värdedrivare som är viktiga?

13.30 Kaffe och mingel

14.00 Moment 4: Företagsvärdering i teorin och i praktiken. Vad avgör pris?

Genomgång av de vanligaste värderingsmetoderna till exempel DCF, LBO, jämförbara bolag samt tidigare transaktioner. Vi startar med att diskutera de olika metoderna från ett rent teoretiskt perspektiv och flyttar sen fokus till hur det ofta går till i praktiken. Vi återkopplar då till moment 3 och tittar på vilka metoder som används av vilka typer av köpare/säljare och varför. Slutligen diskuterar vi vad som tillslut sätter priset och varför det kan skilja mot värderingarna.

15.00 Moment 5: Vad karakteriserar en lyckad M&A process och hur gör man för att maximera värde?

Vi går igenom några ”case studys” på lyckade och mindre lyckade transaktioner och applicerar de vi lärt oss i moment 1-4 för att diskutera vad som drev slutresultatet.

16.00-16.30 Sammanfattning/tid för frågor/avslut

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies