START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
12 november 2019

Masterclass Investor Relations – strategier, positionering, budskap och aktiviteter

Välj ämnesområde

Den här utbildningen handlar om hur du lyckas med Investor Relations genom rätt strategi, positionering, budskap och aktiviteter. Syftet är att ge dig en fördjupad förståelse för den spelplan som du har att röra dig på i IR-arbetet och insikt i vilka kanaler du kan välja för att bearbeta marknaden. Vi går igenom hur du bäst möter investerare beroende på vilken fas som bolaget befinner sig i, och oavsett om verktygen är pressmeddelanden eller kapitalmarknadsdagar. 

KURSINFORMATION

Datum: 12-13 november 2019
Tid: Dag 1: 09.00–17.00, Dag 2: 09.00-17.00
Plats: Kapitel 8, Klarabergsviadukten 90, Stockholm
Pris: 19 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@di.se
070 729 37 21

Anmäl dig här

Arbetar du med Investor Relations förväntas du ha kunskaper i redovisning och börsregler. Men för att du ska lyckas måste du ha en solid förståelse för finansmarknadens drivkrafter och hur du kommunicerar med intressenterna på ett trovärdigt sätt. Ytterst står och faller ditt företags långsiktiga tillväxt och överlevnad med er förmåga att skaffa det kapital som krävs för att finansiera verksamheten. Ett strategiskt och effektivt IR-program är därför grunden för en trygg framtid. Ett IR-program som ger en aktuell och rättvisande bild av företaget i det korta perspektivet, samtidigt som det på ett trovärdigt sätt beskriver bolagets utveckling på lång sikt.

IR-arbetet innebär att du har ett visst antal kanaler och metoder att nå ut till kapitalmarknaden. Denna utbildning ger dig förståelse för vilka av dessa du ska satsa på för olika syften, men också hur du lyckas i varje kanal.

Denna utbildning syftar till att ge dig kunskap om hur du skapar ett affärsstödjande IR-program.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

1. Spelplanen för IR-arbetet

  • Vilka kanaler du har för att nå ut med ditt IR-arbete
  • Släpp av information i pressmeddelanden och företagets hemsida
  • Hur du kan arbeta med sociala medier i IR-arbetet
  • Kapitalmarknadsdagar
  • Vilka verktyg du har till ditt förfogade
  • Aktörerna på kapitalmarknaden

2. Strategi för IR-arbetet

  • Hur du sätter upp en strategi för ditt IR-arbete och vilka strategier som passar utifrån den situation som bolaget befinner sig i
  • Hur du sätter mål och utvärderar företagets IR-arbete
  • Hur du utnyttjar ledningens och styrelsens tid på bästa sätt

3. Positionering och budskap

  • Vad får marknaden att vilja köpa just era aktier
  • Mål och nyckeltal att rapportera emot
  • Vad som krävs av dig när du möter analytiker och investerare
  • Vad det är som driver värdet på bolaget och hur IR-arbetet kan påverka det
  • Omvärldsfaktorer som påverkar innehållet i ditt Investor Relations-arbete

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som behöver lära sig att arbeta framgångsrikt med Investor Relations, till exempel:

  • Investor Relations-chefer
  • Kommunikationschefer med ansvar för Investor Relations
  • Informationschefer som vill bli Investor Relations chefer
  • CFO:s med ansvar för Investor Relations
  • VD:ar, CFO:s och Informationschefer på bolag som planerar en notering

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få nya insikter som ökar din framgång med företagets Investor Relations-arbete.

PROGRAM

Dag 1

09.00–09.30 Välkomnande och introduktion

09.30–12.00 Spelplanen

  • Vilka är aktörerna på kapitalmarknaden
  • Hur påverkar deras roller företagets IR-arbete
  • Vilka drivkrafter har de och hur möter du de på bästa sätt
  • Vilka är kriterierna för att investera

12.00-13.00 Lunch

13.00–15.00 Matchning av investerare

  • Hur du arbetar med Investor targeting i praktiken
  • Vilken strategi du använder utifrån bolagets situation
  • Vilka typsituationer du arbetar utifrån
  • Hur du arbetar fram en egen agenda för bolaget

15.00–17.00 IR-program

  • Hur du arbetar fram ett relevant IR-program
  • Mål och strategier med IR-arbetet
  • Relevanta aktiviteter
  • Uppföljning och kalibrering av ditt IR-program

Dag 2

09.00–11.00 Regelverket i praktiken

  • Hur du hanterar löpande värdering av insiderinformation
  • Insiderinformation vid rapportering
  • Vilken strategi för tillkännagivanden du vill att bolaget ska ha och varför
  • Vilka situationer står över strategin

11.00–12.00 Hantering av förväntningar

  • Vilka förväntningar har marknaden på bolaget och hur har de uppstått
  • Omvärldsdrivna förväntningar och egna satta förväntningar
  • Vad du kan göra för att sätta en rättvisande bild av bolaget
  • Hur du arbetar över tid för att skapa rätt förväntningar på bolaget

12.00-13.00 Lunch

13.00-15.00 Hållbarhet i alla investerarbeslut

  • PRI styr idag i princip alla institutioner, även inom traditionell förvaltning
  • Hur du pratar hållbarhet med traditionella investerare
  • Hur du vet om ditt bolag är investeringsbart
  • Hur du får en handlingsplan för aktien

15.00–16.00 Internationell utblick

  • Hur arbetar andra
  • Hur är de organiserade
  • Vilka verktyg har de

16.00–17.00 Avslutning

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies