1515
Di Akademis kurssida

Di Akademi erbjuder kunskap, inspiration och kompetens för dig i näringslivet. Här hittar du kurser inom ekonomi, finans, affärsutveckling och mycket mer.

Marknadsanalys vid fastighetsutveckling

Denna utbildning handlar om hur du gör en marknadsanalys i samband med fastighetsutveckling. Vi går igenom de olika steg som krävs för att bedöma potentialen i ett fastighetsutvecklingsprojekt, det vill säga fastighetsbesiktning och bedömning av marknadsområde, efterfrågeanalys, utbudsanalys och marknadsandel. Du får även kunskaper i skillnader mellan marknadsanalyser för kontor, handel och industri, hur du inhämtar information samt hanterar vanliga utmaningar.

Många står nu inför nya utvecklingsprojekt där marknadsanalys är ett viktigt redskap för att bedöma hur stor marknadsandel ett fastighetsutvecklingsprojekt kan fånga, till exempel hur stor del som kommer att bli uthyrd om en fastighet omvandlas till bostäder. Denna utbildning ger dig grundläggande kunskaper om hur du gör marknadsanalyser i samband med fastighetsutveckling.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
  • Arbetsgången för marknadsanalyser
  • Fastighetsbesiktning i samband med marknadsanalys
  • Hur du gör en bedömning av marknadsområde
  • Hur du gör en bedömning av efterfrågan
  • Hur du bedömer konkurrerande utbud
  • Hur du bedömer marknadsandelen
  • Olika typer av marknadsanalyser
  • Skillnader i marknadsanalyser för kontor, handel och industri
  • Inhämtning av information
  • Utmaningar i samband med marknadsanalyser
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få kunskap om:
  • Hur en fastighets marknadsandel bedöms
  • Hur en fastighetsbesiktning utförs
  • Hur man gör en utbudsanalys
  • Hur marknadsområdet bedöms
  • Hur man gör en efterfrågeanalys
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som kommer i kontakt med fastighetsutveckling och marknadsanalyser, till exempel:
  • Fastighetsutvecklare
  • Byggentreprenörer
  • Fastighetsägare
  • Banker

PROGRAM:

09.00–09.10 Kort introduktion av dagen och deltagare

09.10-10.15 Generell arbetsgång vid marknadsanalys för fastighetsutvecklingsprojekt
  • Olika typer av marknadsanalyser
  • Arbetsgången vid marknadsanalys
  • Vad en fastighetsbesiktning är och hur den utförs
  • Hur bedömning av marknadsområdet genomförs
10.15–10.30 Kaffe

10.30–12.00 Fastighetsbesiktning, marknadsområde och efterfrågan
  • Hur bedömning av efterfrågan går till
12.00–13.00 Lunch

13.00–15.00 Konkurrerande utbud och marknadsandel
  • Bedömning av konkurrerande utbud
  • Bedömning av marknadsandel
15.00–15.15 Kaffe

15.15–16.00 Marknadsanalys för olika typer av verksamheter
  • Gästföreläsare Fredrik Bergström går igenom marknadsanalyser för kontor och handel
  • Skillnader mellan marknadsanalyser för kontor, handel och industri
16.00–16.30 Vilka utmaningar möter marknadsanalytikern
  • Inhämtning av information med mera. 
16.30-17.00 Avslutning
  • Sammanfattning av dagen
  • Egen fördjupning

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?