Denna utbildning handlar om hur hållbarhet och hållbarhetsarbete påverkar affären och lönsamheten. Utgångspunkten är hur du kan använda samma metodik som traditionellt används för att bedöma investeringar, fast applicerat på hållbarhetsområdet. Du får lära dig att värdera hållbarhetsarbetet och inkludera det i den traditionella resultat- och balansräkningen. Vi går igenom hur hållbarhetssatsningar kan leda till direkta effekter som kostnadsbesparingar och ökad försäljning, samt indirekta effekter som ökad kundlojalitet, stärkt varumärke och medarbetarengagemang.
DU FÅR LÄRA DIG:
- Hur olika typer av hållbarhetsprojekt och hållbarhetsarbete generellt påverkar lönsamheten i olika branscher
- En metodik för att mäta hur hållbarhetsarbete påverkar lönsamheten
- Hur du kan värdera hållbarhetsarbetet och inkludera det i resultat- och balansräkningen
- Hur hållbarhetssatsningar leder till kostnadsbesparingar
- Hur mycket försäljningen ökar om ni erbjuder mer hållbara produkter och tjänster
- Hur kundlojalitet, varumärke och medarbetarengagemang påverkas av er hållbarhetsimage
- Hur hållbarhetsarbetet kan öppna nya marknader och möjliggöra nya produkter
- Hur du får in hållbarhet i din riskprocess
- Hur du finansierar och kapitaliserar på din hållbarhetsrapportering
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
- Ekonomer och business controllers
- Konsulter inom affärsutveckling
- Affärs- och produktansvariga som vill skapa ökat affärsvärde genom att integrera hållbarhet i sin affär
MÅL MED UTBILDNINGEN
- Ramverk och metodik för att bygga upp systematik för att utvärdera även hållbarhetsdimensionerna i sitt strategiska beslutsfattande
- Verktyg för hur man översätter ett hållbarhetsarbete till företagsekonomiskt affärsvärde
PROGRAM:
09.00 Välkomna och presentation av kurs och kursdeltagare
09.30 Vad är ett hållbarhetsarbete och när är det lönsamt?
Exempel på hur företags hållbarhetsaktiviteter kan kopplas till ekonomiska resultat.10.00 Metodik del 1 – Direkta effekter
- Kostnadsbesparingar – på vilka sätt hållbarhetsinitiativ kan vara lönsamma för både dig, dina kunder och dina leverantörer
- Att möta befintliga och potentiella kundkrav – hur ett ökat hållbarhetsarbete kan öppna nya dörrar med ökat kundvärde, exempelvis vid offentlig upphandling
10.30 Fika
10.50 Fortsättning Metodik del 1 – Direkta effekter
Hur hållbarhetsarbetet kan öppna nya marknader och möjliggöra nya produkter – och hur vi sätter ett värde på det12.00 Lunch
13.00 Metodik del 2 – Indirekta effekter
- Hur vi kan värdera hur hållbarhet påverkar varumärket, kundlojalitet och innovationsgrad
- Hur hållbarhet påverkar medarbetarengagemang och vad det är värt
14.50 Paus
15.10 Fortsättning Metodik del 2 – Indirekta effekter
- Hur du får in hållbarhet i din riskprocess
- Hur du finansierar och kapitaliserar på din hållbarhetsrapportering
16.10 Hållbara strategier
- Hur företagets hållbarhetsinsatser påverkar företagets långsiktiga strategi
- Finns det strategiska vägval att göra utifrån de direkta och indirekta effekter hållbarhetsarbetet har?
16.45 Sammanfattning och avslut
17.00 Kursen avslutas