START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Hållbar ekonomi: Så räknar du på hållbarhetsarbetets lönsamhet

Denna utbildning lär dig att räkna på hur hållbarhetsarbetet påverkar affären och lönsamheten. Syftet med kursen är att ge dig färdigheter i att ta fram beslutsunderlag för företagssatsningar där hållbarhet och affärsmässighet går hand i hand. Under dagen går vi bland annat igenom en steg för steg-metodik i att räkna på hur olika typer av hållbarhetsprojekt påverkar företagets lönsamhet direkt och indirekt.

KURSINFORMATION

1 dag, 09:00–17:00

Pris: 8 900 kr exkl. moms

KURSTILLFÄLLEN

HAR DU FRÅGOR?

Linnea Magnusson

linnea.magnusson@bbm.bonnier.se

073-558 75 63

Hållbar utveckling är en ödesfråga för mänskligheten och får allt större strategisk betydelse för företag i alla branscher. Många är övertygade om att satsningar på miljö, klimat och socialt ansvar i de flesta fall är bra för affärerna.

För att gå från idé till handling och göra större satsningar kräver dock en företagsledning ett välgrundat beslutsunderlag med siffror på hur företagets intäkter och kostnader påverkas för att våga göra några större satsningar.

Denna utbildning syftar till att du ska lära dig hur du kan omsätta ett hållbarhetsprojekt till affärsvärde och därmed hur mycket projektet faktiskt är värt i kronor.

Under dagen går vi igenom en steg för steg-metodik för hur du kan räkna på företagets lönsamhet i ett hållbarhetsprojekt. Utgångspunkten är vedertagen metodik för hur investeringar traditionellt bedöms finansiellt, men applicerat på hållbarhetsområdet.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Hur olika typer av hållbarhetsprojekt påverkar olika branschers lönsamhet
  • Hur du räknar på direkta effekter av hållbarhetsarbete (till exempel resursbesparing eller ökad försäljning)
  • Hur du räknar på indirekta effekter av hållbarhetsarbete (till exempel förbättrat varumärke och ökad kundlojalitet)
  • Hur du hanterar osäkerheter i kalkylen
  • Hur en företagsledning fattar sina beslut och vilka krav det ställer på beslutsunderlag för hållbarhetsinvesteringar
  • Vilka faktorer som är viktiga för olika målgrupper inom företaget när du vill ha igenom en hållbarhetsinvestering
  • Grundläggande ekonomiska begrepp som diskonteringsränta, ROI och nuvärdesprincipen

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Denna utbildning vänder sig i första hand till de som arbetar med verksamheter som förväntas vara lönsamma, till exempel:

  • Miljö- och hållbarhetschefer
  • Konsulter
  • Ekonomer
  • Affärsutvecklare
  • Företagsledning
  • Affärs- och produktansvariga som vill skapa ökat affärsvärde genom att integrera hållbarhet i sin affär

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att ge deltagaren:

  • Verktyg för hur man översätter ett hållbarhetsarbete till företagsekonomiskt affärsvärde
  • Förståelse för hur en företagsledning värderar hållbarhetsarbetet
  • En argumentationsmodell för hållbarhetsarbete utifrån affären

PROGRAM:

09.00    Välkomna och presentation av kurs och kursdeltagare

09.30    När är hållbarhetsarbete lönsamt?
Exempel på företag som kunnat påvisa en konkret koppling mellan hållbarhetsaktiviteter och ekonomiskt resultat.

10.00    Direkta effekter
Vi går igenom första delen av metodiken – direkta effekter

  • Ekonomiska begrepp – diskonteringsränta, resultat- och balansräkningens huvuddelar
  • Sätta upp en investeringskalkyl för hållbarhetsarbetet
  • Så hanteras och beskrivs osäkerheter i kalkylen
  • Hur kopplar vi ihop vårt arbete med andra strategiska värden

10.30    PAUS

10.50    Fortsättning direkta effekter

12.00    LUNCH

13.00    Indirekta effekter
Vi går igenom andra delen av metodiken – indirekta effekter

  • Vi sätter värden på saker som varumärke, lojala kunder mm
  • Vi diskuterar rimliga antaganden för ökade intäkter och kostnadsbesparingar baserat på till exempel 5 % mer lojala kunder
  • Riskmodeller
  • Hur kopplar vi ihop vårt arbete med andra strategiska värden

14.50    PAUS

16.30    Målgrupper

  • Vilka måste du övertyga för att få igenom din satsning?
  • Så ställer man upp en investeringskalkyl så att en CFO blir trygg utan att marknadschefen somnar

16.45 – 17.00    Sammanfattning och avslut

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer