START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
5 mars 2020

Så når du en global marknad genom Amazon – steg för steg

Välj ämnesområde

Allt fler svenska varumärken och e-handlare har fått upp ögonen för att använda Amazon i syfte att nå en global marknad och publik. Denna utbildning handlar om hur du lyckas – steg för steg. Vi går igenom hur du utreder era möjligheter på Amazon och om det ska vara ett komplement till er egna e-handel. Du får lära dig hur du kommer igång, väljer produkter, sätter priser och inte minst marknadsför och annonserar i Amazons universum.

KURSINFORMATION

Datum: 5 mars 2020
Tid: 09.00–17.00
Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
Plats: Stockholm City

Har du frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@di.se
070 729 37 21

Anmäl dig här

DU FÅR LÄRA DIG:

Utbildningen bygger på en femstegs-modell för att sätta upp och komma igång med försäljning och marknadsföring på Amazon.

Steg 1: Att komma igång

Vi går igenom hur du tar reda på vad Amazon kan innebära för er, om ni ska använda Amazon som ett komplement eller en konkurrent till er egen webbshop, hur du undersöker potentialen för en produkt och uppskattar vilka försäljningsvolymer ni kan förvänta er på Amazon.

Steg 2: Skapa konto och välja marknader

Hur du sätter upp ett konto på Amazon, väljer vilka marknader ni ska finnas på och registrerar ert varumärke.

Steg 3: Produkter och prissättning

Hur du väljer produkter och listar dem på Amazon, hur du skapar en prissättningsstrategi och en sida för ert varumärke.

Steg 4: Leveranser

Hur du på bästa sätt använder och hanterar återförsäljare på Amazon och undviker fallgropar, samt väljer om ni ska skicka själva eller låta Amazon sköta leveransen.

Steg 5: Marknadsföring på Amazon

Hur du jobbar med SEO, sponsrade länkar och display-annonsering på Amazon

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Alla som vill lära sig hur man kan använda Amazon för att nå en global marknad, till exempel:

  • Marknadsförare
  • Säljchefer
  • E-commerceansvariga

MÅL MED UTBILDNINGEN:

Att du som deltagare ska få lära dig att arbeta med försäljning på Amazon.


Program

09.00 Välkomnande och introduktion

Introduktion till Amazon - kortfattad översikt av marknadspotentialen

09.15 Steg 1: Att komma igång

  • Hur du undersöker om ni bör sälja på Amazon
  • Undersöka om Amazon ska vara ett komplement eller konkurrent till er egna webbshop
  • Vad jag behöver tänka på som säljare på Amazon? Det finns mycket att ta ställning till om Amazon som försäljningskanal
  • Intern strategi: lägga fast hur mycket tid som ska läggas på Amazon och vem som ska ansvara för projektet
  • Undersöka marknadspotentialen för en produkt eller produktkategori på Amazon
  • Hur man uppskattar vilka försäljningsvolymer man kan förvänta sig på olika marknader
  • Vad dina konkurrenter gör och omsätter via försäljning på Amazon

10.15 Kaffe

10.30 Steg 2: Skapa konto och välja marknader

  • Hur ett konto skapas på Amazon
  • Att välja vilka marknader du ska starta på – en eller flera?
  • Varumärkesregistrering

11.00 Steg 3: Produkter och prissättning

  • Att lista produkter på Amazon
  • Prissättning av produkter
  • Brand pages - skapa en varumärkessida där du får möjlighet att presentera ditt företag med både bild och text
  • EBC (Enhanced Brand Content). Det vill säga ett tillägg i ett Amazonkonto som möjliggör att man kan lägga in extra information om produkter, vilket kan öka konverteringen

12.00 Lunch

13.00 Steg 4 – Leveranser

  • Hantering av återförsäljare på Amazon. Det är möjligt att ge återförsäljare rätt att sälja dina produkter på Amazon, men det finns fallgropar som måste undvikas
  • Fördelar och nackdelar med olika leveransvillkor (FBA, Fullfilment by Amazon): När du säljer produkter på Amazon finns det olika leveranssätt, antingen skickar ni själva till kunden eller så skickar ni till ett av Amazons centrallager och Amazon sköter leveransen – det finns för- och nackdelar med bägge alternativen
  • Vad de olika leveransalternativen innebär för ert företag
  • Kundtjänst på Amazon
  • Reviews – betygsättning ger besökaren en utökad bild av produkten och är en del av Amazons SEO-algoritm

15.00 Kaffe

15.15- 16.30 Steg 5: Marknadsföring på Amazon

  • SEO på Amazon
  • SEM på Amazon och hur du köper sponsrade länkar på Amazon för att driva försäljning
  • Display-annonsering, både internt på Amazon och på externa trafikkällor

16.30- 17.00 Sammanfattning/Tid för frågor/Avslut

Utbildningen genomförs i samarbete med Resumé Akademi.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer