START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
28 november 2019

Google Analytics och webbanalys

Välj ämnesområde

Välkommen till en heldagsutbildning i Google Analytics – speciellt framtagen för dig som arbetar med digitala kanaler och marknadsföring. Du får lära dig att analysera var dina besökare kommer ifrån, hur de beter sig på din sajt, utvärdera och fatta fler beslut baserade på data. Kursen fungerar som förberedande kurs om du vill certifiera dig och göra provet “Google Analytics Individual Qualification”.

KURSINFORMATION

Datum: 28 november 2019
Tid: 09.00–16.30
Plats: Kapitel 8, Klarabergsviadukten 90, Stockholm
Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Ytterligare kurstillfälle:
11 september 2019 >>

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@di.se
070 729 37 21

Anmäl dig här

Målet med denna utbildning är att både bredda och fördjupa dina kunskaper i Google Analytics. Vi går igenom var dina besökare kommer ifrån, hur dina användare navigerar och beter sig på din sajt och utvärderar resultatet av dina digitala investeringar och din marknadsföring.

Kursen ger dig grunderna för digital transformation, det vill säga hur företag kan gå mot att fatta fler beslut baserade på data och se resultat i samma verktyg.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Introduktion till Google Analytics och webbanalys
  • Hur Google Analytics fungerar och vad är viktigt att tänka på vid setup
  • Introduktion till Google Tag Manager
  • Genomgång av de viktigaste rapporterna i Google Analytics
  • Genomgång av kampanj- och konverteringsspårning
  • Analys med hjälp av segment och anpassade rapporter
  • Genomgång av remarketing, attribution och multi channel funnels
  • Hur Data Studio används för att bygga dashboards, visualisera data och underlätta rapportering

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL DIG SOM:

  • Vill ha spetskompetens inom Google Analytics
  • Vill förstå vad era investeringar och marknadsföring ger för effekt
  • Vill förstå användare på er egen webbplats eller app
  • Vill arbeta datadrivet med den digitala närvaron

MÅL MED UTBILDNINGEN:Att du som deltagare ska:

  • Få spetskompetens i Google Analytics
  • Bli inspirerad kring hur man arbetar datadrivet för att optimera din digitala närvaro
  • Förstå och använda rapporter och data i Google Analytics
  • Lära dig spåra och utvärdera effekter av olika kampanjer


PROGRAM

09:00 – Presentation och introduktion till webbanalys
Introduktion, presentation och förväntningar

09:15 – Vad behövs för att lyckas med webbanalys

09:30 – Övning – Ta fram och mäta KPI:er

10:00 – Hur fungerar Google Analytics?
Vi går igenom hur Google Analytics är uppbyggt och hur man gör för att samla in data på rätt sätt.

10:30 – Fika

10:45 – Gränssnitt och tolkning av rapporter
Vi går igenom de viktigaste siffrorna, dimensionerna och rapporterna och djupdyker i hur man ska tolka dessa.

11:30 – Att sätta upp mål
Vi tittar på hur man sätter upp mål och vilka olika typer av mål som man kan sätta upp i Google Analytics.

12:00 – Lunch

13:00 – Att följa upp kampanjer
Vi går igenom hur man följer upp sina egna kampanjer med hjälp av kampanjspårning, vad som är viktigt att tänka på när man taggar sina kampanjer och vilka rapporter man bör fokusera extra på som marknadsförare.

14:00 – Remarketing och koppling till Adwords
Vi undersöker en av de mer avancerade funktionerna i Google Analytics som kallas för Remarketing. Vad ska man ha det till och hur sätter man upp det. Vi kommer också titta på hur man kopplar ihop och analyserar Adwords med Google Analytics.

14:30 - Fika

14:45 - Introduktion till multi channel funnels och attribution
Under detta pass kommer vi fokusera på hur man analyserar och förstår på vilket sätt olika kanaler har bidragit till konverteringar. Vi går igenom både teorin och rapporterna.

15:30 - Underlätta rapportering med hjälp av datastudio
Vi går igenom hur du kan underlätta rapportering med hjälp av datastudio.

16:15 Summering

16:30 - Slut

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies