START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
19 november 2019

Optimera onlineförsäljningen – strategier och metoder för framgångsrik e-handel

Välj ämnesområde

Välkommen till vår tvådagarsutbildning i att arbeta strategiskt och metodiskt för att lyckas med e-handeln och optimera din försäljning online. Vi går igenom alla delar i e-handelns ekosystem – hur du tar fram attraktiva kunderbjudanden, väljer rätt teknik, hittar rätt besökare, jobbar omnikanal och optimerar samspelet mellan olika marknadsföringskanaler. Du får även lära dig hur du får dina besökare att konvertera, bli mer lojala och återkommande kunder.

KURSINFORMATION

Datum: 19-20 november 2019
Tid: 09.00–17.00
Pris: 17 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
Plats: Stockholm City

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@di.se
070 729 37 21

Anmäl dig här

För att lyckas med försäljning online krävs kunskaper och färdigheter inom en rad olika områden – en djup förståelse för såväl sökmotorer, prisjämförelsesajter och hur ens besökare beter sig. Denna utbildning syftar till att ge dig en så stark helhetsbild som möjligt med en konkret och applicerbar fördjupning för att kunna ta sig an de problem som dyker upp i vardagen.

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Hur du optimerar ditt kunderbjudande för e-handel
  • Strategier och taktiker för att driva trafik
  • Verktyg och metoder för konverteringsoptimering
  • Hur du kan öka kundlojaliteten, bibehålla och få dina kunder att handla igen
  • Teknikstrategier och systemkarta för e-handel, kravställning och upphandling
  • KPI:er, data- och webbanalys
  • Hur du skapar en omnikanalstrategi
  • Försäljning internationellt: cross-border och internationalisering
  • Personaliserade - och datadrivna affärsmodeller, hur du anpassar din affär med hjälp av nya digitala möjligheter
  • Implementations- och affärsutvecklingsmodeller, metoder och verktyg för att arbeta själv eller med ditt team

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Alla som ansvarar för eller arbetar med försäljning online och vill ha en fördjupad kunskap inom e-handel, till exempel:

  • E-commerce Manager
  • E-commerce Director
  • E-commerce Operations
  • Online Marketing Manager
  • Projektledare
  • Digital Business Developer / affärsutvecklare

MÅL MED UTBILDNINGEN:

Att du som deltagare ska få:

  • Metoder- och arbetssätt för att affärsutveckla din e-handel
  • Fördjupad kunskap om e-handelns olika processer- och möjligheter
  • Kunskap och insikt i vilka KPI:er och nyckeltal som är relevanta för ditt arbete och verksamhet
  • E-handelsstrategier som är applicerbara för er verksamhet


PROGRAM

Dag 1

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion till utbildningen
  • Mål, syfte, upplägg

09.15-10.15 Kunderbjudande & konkurrensfördelar

  • Vilka är egentligen e-handelns fundamentala konkurrensfördelar och hur du kan nyttja dessa på bästa sätt
  • Hur du anpassar ditt kunderbjudande så det är optimerat för e-handel

10.15-10.30 Kaffe

10.30-12.00 Trafikanskaffning

  • Trafikanskaffningskanaler
  • Strategier och taktiker för trafikanskaffning
  • Kravställning och upphandling av byråer- och rekrytering av specialister

12.00-13.00 Lunch

13.00-14.00 Konvertering

  • Hur man arbetar med konverteringsoptimering
  • A/B-testning och andra metoder
  • Hur man arbetar med funnels och optimeringssteg

14.00-15.00 Retention och att få kunderna att handla igen

  • Nyhetsbrev och epost
  • CRM, lojalitetsprogram och kundsegmentering
  • Automatisering av kundlojalitetstriggers
  • Retargeting

15.00 Kaffe

15.15- 16.15 Case

Tillsammans gör vi ett konkret case

16.15- 16.30 Affärsutvecklingsmodeller

Hur accelererar man och får fler initiativ genomförda?

16.30-17.00 Sammanfattning & frågor/diskussion

Dag 2

09.00 - 9.15 Välkomnande och introduktion till dag 2

  • Introduktion till dagen
  • Upplägg för dagen

9.15-10.45 Teknik och systemarkitektur/strategi

  • Teknik som affärsutvecklingsverktyg
  • Kundupplevelse
  • Olika teknikstrategier för e-handel
  • Systemkartan för e-handel
  • Utvecklingsmetodiker, testning, releaser, dokumentation
  • Kravställning, upphandling

10.45-12.00 Övning teknik

Reflektionsövning / case

12.00-13.00 Lunch

13.00-14.30 KPI:er, data & webbanalys

  • Verktyg
  • KPI:er
  • Budget och att e-handelsanpassa den för till exempel kundanskaffning
  • KPI score card

14.30-15.00 Reflektionsövning KPIer

15.00 Kaffe

15.15-16.30 Avancerad e-handel & omnikanalstrategi

  • Cross-border och internationalisering
  • Omnikanalsprocesser- och strategier
  • Personaliserade- och datadrivna affärsmodeller

16.30-17.00 Sammanfattning & frågor/diskussion

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies