START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Angående covid-19: Vi har din säkerhet i fokus och följer noggrant myndigheternas rekommendationer. Om omständigheterna kring covid-19 så kräver genomförs alla våra utbildningar online (en stor del av våra kurser har redan tillfällen för deltagande online, se respektive kurssida). Vi meddelar i sådana fall anmälda deltagare i god tid. Om du är anmäld till en fysisk kurs och inte vill delta online kan du antingen avboka eller omboka till ett senare kurstillfälle.

Att sälja till offentlig sektor – så vinner du offentliga upphandlingar

Offentlig sektor är en enorm marknad med stora möjligheter och ofta låg konkurrens. Denna praktiskt inriktade utbildning handlar om hur du med relativt liten insats kan ta stora kliv mot framgångsrika affärer med kunder inom offentlig sektor. Du får lära dig den lagstiftning som du behöver kunna, hur inköpsprocessen går till i offentlig sektor, hur du kan arbeta strategiskt genom att bearbeta inköparen utanför säljmötena och att skriva vinnande anbud som är anpassade efter kundens önskemål.

KURSINFORMATION

2 dagar, 09:00–16:30

Pris: 17 900 kr exkl. moms

KURSTILLFÄLLEN

1–2 sept 2021

–, Kurslokal i Stockholm (genomförs online om omständigheterna kring covid-19 så kräver, vi meddelar i sådana fall anmälda deltagare i god tid)*

HAR DU FRÅGOR?

Ida Gustavsson

info.utbildning@bonniernews.se

079-098 45 15

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Det viktigaste i Lagen om offentlig upphandling (LOU) som till exempel:
    - Upphandlingsföranden
    - Möjligheterna med direktupphandling
    - Olika utvärderingsmodeller för hur inköpare utvärderar anbud
    - Regler för ramavtal
    - Möjligheter till att överpröva beslut
  • Hur inköpsprocessen i offentlig sektor går till i praktiken – förståelse för köparens roll ger möjlighet att skriva bättre anbud 
  • Hur du kan lägga upp ditt försäljningsarbete och bearbeta inköparen utanför säljmötena 
  • Hur du skriver vinnande anbud som är anpassade efter kundens önskemål 
  • Hur du identifierar möjligheter och hinder i upphandlande myndigheters förfrågningsunderlag 
  • Hur du scannar av marknaden för att hitta affärer som passar dig 
  • De vanligaste fallgroparna och hur du undviker dem

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Alla som på något sätt är inblandade i försäljningsarbete och vill göra affärer med offentlig sektor, exempelvis försäljningschefer, säljare, Bid Managers och Key Account Managers.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Målet med utbildningen är att du som deltagare ska få:

  • Kunskap om vad som krävs för att du ska kunna vinna affärer mot offentlig sektor 
  • Nödvändig kunskap om Lagen om offentlig upphandling (LOU)
  • Kunskap om vilka regler och krav som gäller för dig som är leverantör till offentlig sektor 
  • Förmåga att genomlysa marknaden och identifiera de affärer som passar dig 
  • Kunskap om hur inköpsprocessen inom offentlig sektor går till och hur du kan bearbeta inköparen och få till säljmöten 
  • Lära dig hur du skriver attraktiva vinnande anbud som är anpassade efter kundens önskemål

PROGRAM:

DAG 1

09.00 Välkomna, introduktion och presentation

09.15 Grunderna i LOU
  • Lagens syfte och uppbyggnad 
  • Hur inköpsprocessen i offentlig sektor går till i praktiken 
10.10 Kaffe

10.30 Grunderna i LOU – fortsättning
  • Grundprinciper i LOU 
  • Vad som kännetecknar de olika upphandlingsförfarandena 
  • Direktupphandling – bra insteg till offentlig sektor
  • Övning i att förstå grundprinciper och upphandlingsförfaranden 
12.00-13.00 Lunch 

13.00 Krav som ställs på dig som leverantör 
  • Vilka krav som finns på dig och hur du förbereder dig på dem 
  • Hur du anpassar ditt anbud efter myndighetens kravspecifikation 
  • Regler och möjligheter vid ramavtal och avrop 
  • Övning i kravställande på företag och produkter 
14.30 Kaffe

14.50 Anbudsutvärdering 
  • Hur myndigheter utvärderar anbud 
  • Utvärderingsmodeller 
  • Övning i anbudsutvärdering 
16.00-16.30 Sammanfattning och frågor

DAG 2

09.00 Kort avstämning och repetition

09.15 Efter avslutad upphandling
  • Hur du gör om du vinner eller förlorar 
  • Överprövning – om du inte är nöjd med utfallet 
  • Hur du levererar enligt avtalet efter avslutad affär 
10.10 Kaffe 

10.30 Hur du väljer rätt affärer
  • Egen analys av vilka affärer som passar dig 
  • Hur du får rätt referenser som du kan använda vid kommande anbud 
  • Hur du planerar ditt försäljningsarbete för att få till säljmöten och vinna upphandlingar 
  • Övning i hur du hittar rätt kunder för dig 
12.00-13.00 Lunch

13.00 Anbudet
  • Vilka krav reglerna ställer på ett anbud 
  • Anbudsprocessens olika steg 
  • Hur du strukturerar din organisation och säljarbete för att nå framgångsrika affärer 
  • De vanligaste fallgroparna och hur du undviker dem 
  • Tips och trix i anbudsarbetet 
14.30 Kaffe

14.50 Workshop – anbud
  • Analys av riktiga upphandlingsdokument 
  • Risker och möjligheter med offentlig upphandling 
16.00-16.30 Sammanfattning och avslutning
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer