Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny

Innehåll från Signpost

Start Sponsrat

Så hittar du den bästa chefen

En bra chef gör skillnad – men att hitta rätt chef för just din organisation är också en utmaning. Signpost är specialister på chefsrekrytering och kan knepen.

Samtidigt som kraven på dagens chefer blivit allt större har marknaden för att identifiera och matcha chefer till rätt uppdrag vuxit. Det konstaterar seniorkonsulterna och Signposts delägare Fredrika Schartau och Stina Nord:

– Det är inte alltid så lätt att välja en kommande chef men eftersom vi båda har en egen chefsbakgrund och lång erfarenhet av branschen kan vi bidra i den processen.

De första frågorna som alla företag bör ställa sig inför en rekrytering är var organisationen befinner sig i dag och vart den är på väg. Olika faser i ett företags liv kräver olika ledaregenskaper.

– Är det startup behöver man kanske någon som driver mot avslut, försäljning och tillväxt. Är det däremot ett företag som står inför neddragningar krävs det förmodligen en annan profil som är rustad för det, säger Fredrika Schartau.

”En vd:s viktigaste roll är att ta bort all ångest i organisationen” är en fras som hon gärna upprepar. Även om det som utmärker en bra chef självklart varierar är det några generella egenskaper som alltid bör finnas. I de flesta fall gäller det att hitta en balanserad person som förutom en grundtrygghet också har självinsikt, kan motivera och visa vägen för medarbetarna.

– I dag pratas det mycket om att chefer ska vara synliga och ha en kommunikativ förmåga. De blir språkrör som måste kunna förklara allt som händer i omvärlden för sina medarbetare. De är också allas villebråd på ett annat sätt än förr, säger Stina Nord, och tillägger:

 – Det behövs chefer med empati och ett genuint intresse för medarbetares utveckling, som är etiska och uthålliga i sin gärning.

Ett vanligt misstag är att underskatta den tid som en professionell rekrytering tar. Många tror felaktigt att det bara är att ”hitta en person”.

– Vi har kanske 90 personer i loopen som vi pratar med i samband med en rekrytering. Av dessa är det 89 som inte får jobbet men ändå ska tycka att det är ett bra företag som de gärna gör affärer med, söker en annan tjänst hos eller kanske går in i styrelsen. Alla dessa pratar i sin tur med ytterligare människor om sin upplevelse av processen. Det här ger ett mervärde och påverkar varumärket, men är svårt att klara på egen hand, säger Fredrika Schartau.

Ibland uppstår känsliga situationer på grund av att man har en relation med den arbetssökande sedan tidigare – då är det skönt att ha stöd av en extern aktör.

– Vi jobbar med att se objektivt på människor och kan se ett företag utifrån och in. Vet man att man riskerar att bränna broar med kunder, leverantörer eller styrelser ska man absolut ta hjälp.

Vilket är ert råd till företag som plötsligt förlorar en chef?

– Skynda långsamt och våga ta in en interimchef så länge. I stundens hetta är man kanske inte så klartänkt och har svårt att se vad man verkligen behöver, vad som finns internt och vad som kan göras annorlunda.

Innehåll från Signpost

Innehåll från Signpost

Tyck till