Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny

Innehåll från

Start Sponsrat

Så besegrar Ericsson naturkatastrofer

Läs om systemet som har räddat telekomjätten vid flera tillfällen:
"Det är en viktig konkurrensfaktor".

När Japan den 11 mars 2011 drabbades av en kraftig jordbävning var det en mänsklig tragedi. Att företag drabbas är en petitess i sammanhanget, men det är samtidigt något som får ytterligare konsekvenser för människor runt om i världen. För vissa stora företag stod produktionen stilla i veckor. Men inte för Ericsson.

Har man kunder i 180 olika länder och ett stort nät av leverantörer från minst lika många ställen gäller det att vara förberedd på det mesta och ha en handlingsplan när det oförutsedda inträffar.

– Vi har länge arbetat med att hålla hög beredskap och tagit fram ett system för hur vi ska gå tillväga om någonting oväntat inträffar. På så sätt minimerar vi risken för avbrott i vår logistikkedja. Det är viktigt eftersom varje dags försening kostar oss en rejäl slant, säger Eva Andrén, inköpschef med ansvar för transport och logistikkedjorna på Ericsson.

2015 tilldelades Ericsson PostNord Logistics Award, bland annat just tack vare att de så skickligt hanterar och minimerar konsekvenserna av oförutsedda händelser.

Se de nominerade till PostNord Logistics Award 2016.

Oftast är det inte de stora händelserna som det rapporteras om i medierna som ställer till det för Ericsson och deras underleverantörer. I stället kan det handla om brand i en fabrik eller en strejk. Konkret går arbetet till så att samtliga Ericssons underleverantörer är inprickade med exakta koordinater i en databas.

– I databasen kan vi se exakt var alla våra drygt 30 000 komponenter tillverkas. Om en incident inträffar på en plats där en leverantör finns kan någon från Ericsson snabbt få information, analysera situationen, hjälpa till och ta till åtgärder för att minimera effekterna av händelsen, säger Eva Andrén.  

Detta system har räddat den globala telekomjätten vid flera tillfällen och är en viktig konkurrensfaktor.

Läs mer: Så kan du skräddarsy din logistik

Sedan vinsten i PostNord Logistics Award 2015 har de gått ytterligare flera steg i arbetet med att finslipa logistiken. Förutom ett stort fokus på hållbarhet, där Ericsson bland annat har skurit ner rejält på sina flygtransporter, har de under 2016 även byggt upp ett antal strategiskt placerade distributionslager runt om i världen. 

– I dessa ”supply hubs” konfigurerar vi produkterna utifrån slutkundens tekniska behov. Det gör att vi minskar behovet av att lagerhålla kundspecifika produkter långt ut i logistikkedjan. Då binder vi mindre kapital och minskar risker samtidigt som vi blir mer flexibla och kan supporta fler.

Att prioritera logistiken på högsta ledningsnivå är a och o, menar Eva Andrén, eftersom det är ett så viktigt konkurrensmedel. Nu ser hon fram emot en ”utmanande men ljus” framtid:

– Det händer mycket inom logistik. Ett intressant område är digitalisering och analytics, det vill säga att använda olika typer av dataanalyser för att optimera sina transportflöden. Där tror vi det finns mycket att göra för att optimera framtidens logistik.

Ericssons logistik i siffror…
… 2015 skeppade Ericsson 80 576 ton komponenter och produkter runtom i världen. 83 procent av detta gick via land- eller sjötransport.
… 2016 skeppade Ericsson 88 812 ton komponenter och produkter runtom i världen. 87 procent av detta gick via land- eller sjötransport.
… Under 2016 lyckades Ericsson sänka sina transportkostnader med drygt 14 procent tack vare ökad konsolidering och framgångsrikt samarbete med leverantörer och partners.
 
Kort om Ericsson
• Företaget grundades 1876 som Telefonaktiebolaget LM Ericsson.
• I dag är Ericsson världens största tillverkare av utrustning för att bygga nätverk för mobil kommunikation.
• Företaget har 111 464 anställda, varav drygt 15 303 i Sverige.

Innehåll från

Innehåll från

Tyck till