ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från Postnord

Start ANNONS

Nordens första Social Supermarket vinner pris

 

Därför vinner Stockholms Stadsmission specialpris i PostNord Logistics Award.

1,3 miljoner ton. Så mycket mat slängde vi i Sverige under 2014 enligt Naturvårdsverket. Att minska matsvinnet är med andra ord nödvändigt.

Det har Stockholms Stadsmission tagit fasta på. Nu vinner deras verksamhetsområde Matcentralen ett specialpris i PostNord Logistics Award.

Matcentralen startade som ett projekt för att ta hand om matsvinn i livsmedelshandeln och industrin i Stockholm. I samarbete med Axfood öppnade de sin första butik 2015, Matmissionen, där personer i ekonomisk utsatthet kan handla för en tredjedel av vanliga butikspriser. Det var Nordens första Social Supermarket.

– Samtidigt är Matmissionen en arbetsplats där människor kan närma sig arbetsmarknaden genom arbetsträning, säger Matcentralens verksamhetschef Johan Rindevall.

Läs mer om årets vinnare och finalister i PostNord Logistics Award

I dag driver Matcentralen två butiker, en i Veddesta och en i Hägersten, samt har ett stort centrallager i Veddesta. Där tar de emot överblivna livsmedel från ett flertal leverantörer i livsmedelsbranschen.

Från lagret kör de ut mat i egna bilar till de två butikerna men även till olika sociala verksamheter både inom och utanför Stockholms Stadsmission. Dessutom hämtar förarna upp mat som skänks till Matcentralen från olika livsmedelsdonatorer.

– Det finns flera aktörer i den ideella sektorn som arbetar med att minska matsvinn, men ingen som gör det i den här skalan och som riktar sig till både butik och producentled. Vi har flera slutkunder. Det ställer krav på väl fungerande logistik.

En utmaning är spårbarheten. Maten får aldrig utsättas för en bruten kyl- eller fryskedja. Därför arbetar Matcentralen med ett system av följesedlar och produktlarmskedjor.

– Vi försöker lära av de som är duktiga på logistik i branschen. Vi har till exempel utformat ett advisory board med logistikexperter. I detta forum har vi regelbundna möten och kan även kalla till enskilda träffar där vi dryftar viktiga logistikfrågor.

Läs mer: Så jobbar PostNord med effektiv logistik i hela Norden.

Målet är att växla upp ytterligare. Inom ett år hoppas de att Matcentralen ska kunna ta hand om mat för både infrysning och förädling. Att de nu får PostNord Logistics Awards specialpris gläder Johan Rindevall:

– Det är jätteroligt! När vi tidigare har varit nominerade till priser har det oftast handlat om vad vi gör. Det här priset kommer från en professionell aktör inom logistik och blir ett kvitto på att vi även gör rätt i hur vi gör det.

Matcentralen

 Sedan 2016 är Matcentralen ett eget verksamhetsområde inom Stockholms Stadsmission. De arbetar med att minska matsvinnet, se till att maten går till de som bäst behöver den och samtidigt erbjuda möjlighet till arbetsträning. I december 2015 öppnade de sin första verksamhet med livsmedelssvinn i fokus – butiken Matmissionen – Nordens första Social Supermarket.

Matcentralen har idag ett eget centrallager med kyl- och fryskapacitet och möjligheter till transport med kylkapacitet. Mat levereras av återkommande donatorer eller hämtas med egen bil till lagret, och levereras sedan till sociala verksamheter i Stockholmsområdet och till Matmissionen.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Postnord och ej en artikel av Dagens industri

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Postnord och ej en artikel av Dagens industri

Tyck till