ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från

Start Sponsrat

Äkta körglädje i sin renaste form

I över ett kvarts sekel har Mazda MX-5 varit en symbol för körglädje.
Och trots att modellen ständigt utvecklas har Mazda aldrig kompromissat med detta DNA.
Nu är det dags för nästa kapitel i berättelsen om världens mest sålda sportbil: Här är nya Mazda MX-5 RF.

Här finns alla fakta om nya Mazda MX-5 RF

Den första generationen av Mazda MX-5 presenterades 1989 och började säljas året efter. Utseendemässigt hade roadstern lånat en hel del inspiration från klassiska brittiska sportbilar, men hos Mazda var tekniken betydligt modernare och här fanns en genomtänkt grundfilosofi: Mazda ville bygga en bil som erbjöd föraren mer än bara ett fordon.

– Det har alltid handlat om körglädje. Vårt mål är först och främst att människor ska ha roligt bakom ratten, MX-5 har aldrig varit tänkt att bara förflytta personer från punkt A till punkt B. Vi ser MX-5 som något mer, en modell som skapar ett band mellan bilen och föraren och gör dem till ett, säger Nobuhiro Yamamoto, chef över MX-5-serien.

MX-5 är själva essensen av den filosofi som kallas Jinba Ittai, vilket är japanska och översätts till ”Häst och ryttare som ett”. I praktiken innebär det att Mazda på alla sätt försöker att skapa en så nära relation mellan fordon och förare som möjligt. Till exempel handlar det om motorer som snabbt svarar på förarens kommandon, om att föraren ska kunna hitta en perfekt sittposition och att känslan i styrningen ska vara så bra att föraren känner sig som ett med sin bil.

Uppenbarligen har man lyckats, Mazda MX-5 är historiens mest sålda tvåsitsiga sportbil med över en miljon exemplar tillverkade. Och när den fjärde generationen av modellen kom 2015 växte sig hyllningskörerna starkare än någonsin. Ingenjörerna hade lyckats att modernisera MX-5 med mer säkerhetsutrustning och ny avancerad infotainment-teknik samtidigt som de gjort bilarna lättare än sina föregångare.

– Utvecklingen av nya Mazda MX-5 blev en kamp med bilens historia. Kraven har blivit allt strängare när det gäller miljöhänsyn och säkerhet. Varje ny generation har tidigare sett en liten ökning i både storlek och vikt beroende på dessa allt strängare krav. Med den fjärde generationens MX-5 ville vi med alla medel försöka återvända till grunden. Vi ville bygga en ny MX-5 så nära originalet som möjligt, säger Nobuhiro Yamamoto.

Nu lanseras snart nästa steg i utvecklingen av den legendariska sportbilen – Mazda MX-5 RF. Förkortningen RF står för ”Retractable Fastback” vilket betyder att bilen nu får ett fällbart plåttak i stället för den traditionella tygsuffletten. Konstruktionen av det nya taket är snillrik. När taket och bakrutan fälls ner blir partiet från C-stolpen och bakåt kvar. Här finns också en takbåge mellan de båda sidorna som skapar ett unikt utseende. Taket manövreras elektriskt och fälls upp eller ner snabbt – processen tar bara 13 sekunder. 

Mazda MX-5 erbjuds med två motoralternativ. Det handlar om fyrcylindriga bensinmotorer varav den ena är på 1,5 liter och 131 hästkrafter och den andra 2,0 liter och 160 hästar. Samma motorer kommer också i MX-5 RF, liksom den sexväxlade manuella växellådan. Modellen lanseras i Sverige under 2017.

Här finns alla fakta om nya Mazda MX-5 RF

Innehåll från

Innehåll från

Tyck till