ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från Citroën

Start ANNONS

Klimatsmarta biodieselbränslet – nu tankar Citroën fossilfritt

Samma fördelar men med mindre växthusgaser och betydligt lägre emissioner.

Som en av de första biltillverkarna har Citroën godkänt det syntetiska biodieselbränslet HVO.

Ett exempel är nya sjusitsiga Citroën Grand C4 Picasso som går att köra helt fossilfritt.

– Det fungerar precis som vanlig diesel, säger Salvador Auladell, teknisk expert hos Citroën Sverige.

Så kan du köra den moderna sjusitsiga kombin – helt fossilfritt!

Det finns många skäl till att det flesta svenskar väljer att köra dieseldrivna bilar. Motorerna är ofta starka, vilket gör dem trevliga att köra. De är också relativt snåla vilket betyder bra räckvidd och låg bränslekostnad.

Många av de modernaste bilarna har visserligen sänkt både förbrukning och utsläpp under de senaste åren – nya familjebilen Citroën Grand C4 Picasso kan till exempel stoltsera med en förbrukning från låga 0,4 liter per mil, trots sju sittplatser och ett stort bagageutrymme. Men det innebär ändå en miljöpåverkan att köra med fossila drivmedel i tanken.

Citroën bedriver ett aktivt och proaktivt arbete för att göra alla sina bilmodeller bättre för miljön. Därför har man som ett av de första varumärkena i Sverige godkänt användning av det helt fossilfria bränslet HVO i sina Euro5- och Euro6-motorer. Det innebär att man nu kan köra nya Citroën Grand C4 Picasso med extra gott miljösamvete.

– Citroën har genomfört noggranna tester med bränslet och har kommit till slutsatsen att det fungerar utmärkt, precis som vanlig fossil diesel. Bränslet är godkänt för våra Euro5- och Euro6-motorer och garantierna gäller naturligtvis som vanligt, berättar Salvador Auladell.

HVO – en förkortning av Hydrogenated Vegetable Oils – är en syntetisk diesel som framställs ur olika typer av avfall och restprodukter, till exempel vegetabiliska och animaliska fetter och oljor. Drivmedlet framställs i en raffineringsprocess och blir på molekylär nivå i princip identisk med fossil diesel, utsläppen av växthusgaser blir dock mellan 50 och 90 procent lägre jämfört med traditionell diesel.

– Ur ett hållbarhetsperspektiv är det också viktigt att påpeka att palmolja inte används i tillverkningen av den HVO som nu godkänts för såväl våra dieseldrivna transport- som personbilar. HVO av den här standarden säljs nu på fler och fler tankställen i Sverige och är ett fossilfritt bränsle som man kan tanka med gott samvete som alternativ mot diesel, säger Fanny Lindquist, PR- och informationschef Citroën Sverige.

0,4 liter per mil – fossilfritt. Läs mer om den moderna sjusitsiga kombin.

 

FAKTA/ HVO i Sverige

* Har du en dieseldriven bil har du förmodligen redan haft HVO i tanken. Många bolag blandar nämligen sin fossila diesel med biodrivmedlet.

* Det finns ännu inte så många stationer som säljer HVO, men de blir snabbt fler. Störst chans att hitta bränslet har man än så länge i Stockholm, Göteborg och Malmö. På bränslebolagens hemsidor kan du se vad som gäller för just din ort.

* På flera håll säljs ren HVO endast till tunga fordon.

* Citroën har godkänt HVO för sina Euro5 och Euro6-motorer och dina garantier gäller självklart fullt ut när du tankar bränslet. De flesta andra tillverkare har inte kommit lika långt, har du en annan bil – undersök vad som gäller för garantierna innan du tankar HVO.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Citroën och ej en artikel av Dagens industri

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Citroën och ej en artikel av Dagens industri

Tyck till