ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från

Start Nyheter

Profilerna: Det ska bli "Årets julklapp"

Det började med en bakmaskin 1988 och senast blev det ett aktivitetsarmband. Den 24 november vet vi vad som blir årets julklapp 2015 – då släpper HUI Research juryns val.

Handelns Utredningsinstitut lanserade för 28 år sedan titeln ”Årets julklapp” som ett sätt att göra sin julhandelsprognos lite intressantare. Sedan dess har utmärkelsen fått ett eget liv och hos allmänheten blivit större än själva prognosen.

”Det är konjunkturbedömning vi egentligen sysslar med, och det här var ett sätt att lätta upp julhandelsprognosen som innehåller mycket siffror. Att ”Årets julklapp” sedan blivit ett fenomen i sig bottnar nog i att julen är den viktigaste högtiden för oss svenskar”, säger Lena Larsson, vd vid HUI Research.

LÄS MER: De klickar hem sina julklappar på nätet

Julen, eller snarare hela december, är också den viktigaste månaden för detaljhandeln och för den är julhandelsprognosen mer intressant än utmärkelsen. Det hindrar inte att många företag försöker ”sälja in” sin vara till juryn på HUI.

”Vi får de första frågorna kring årets julklapp redan under sommaren. Det dyker upp både tips och företag som vill promota sin produkt. Men att försöka påverka juryn är sämsta sättet för att få utmärkelsen. Det här en slags trendspaning, vi tittar på konsumentbeteendet under hela året. Om vi ändrat vårt beteende under året och kan härleda det till en särskild produkt eller bransch – då är det intressant.”

I och med att Årets julklapp ska spegla det gångna året blir listan över vinnarna en intressant tidsresa. 1990 års wokpanna och 2009 års spikmatta skulle kanske inte kännas ultimat i dag medan mössan från 2003 är mer tidlös. Vid några tillfällen har årets julklapp varit en relativt dyr vara som platt-teven 2004 och andra gånger har det rört sig om betydligt billigare föremål.

LÄS MER: Så kan din e-handel bli ännu bättre

Just föremål är en gemensam nämnare, reglerna säger ju också att det ska handla om en produkt. Men vid ett tillfälle, 2008, utsågs ”en upplevelse” – förpackad som en box för att kunna säljas i detaljhandeln – årets julklapp. Den typen av tankegång är något som efterlyses av Patrik Müller, som är e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

”Mot bakgrund av det som händer i världen och att svenskarna har uttalad vilja att hjälpa till så tycker jag att en donation borde bli årets julklapp. Väljer man det skulle jag bli stolt över HUI, men tänker man traditionellt är drönaren en produkt som säljs i enorma mängder”, säger Patrik Müller.

Anton Johansson, som driver Ehandelspodden som är en podcast om e-handel, har inget emot att göra en gissning.

”Jag tycker det finns två megatrender som HUI säkert tar i beaktning, livsnjutningstrenden och hälsa/träning. Eftersom det blev något träningsrelaterat förra året kanske man satsar på livsnjutning i år. Jag gissar på att årets julklapp blir en resa, samtidigt som jag hoppas på välgörenhet.”

Innehåll från

Innehåll från

Tyck till