Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Opinion Debatt

Svante Axelsson: Låt städerna slippa bilen

  • LÖNSAM GATA. Allt fler städer i världen inser att bilfritt är attraktivt för människor och kapital, skriver regeringens samordnare för fossilfritt Sverige Svante Axelsson. Foto: Fredrik Sandberg

DEBATT DEL 1. Städer som minskar biltrafiken och ökar gång- och cykeltrafik är mer attraktiva än andra. Regeringen bör tillåta kommuner att gå före och införa nollutsläppszoner. Världen över är det städernas ledare som går före i klimatarbetet, skriver Svante Axelsson i första delen av tre om vägen mot ett fossilfritt Sverige.

Sju partier i riksdagen är överens om att trafikens utsläpp av växthusgaser ska minska med 70 procent till 2030. För att nå det målet behöver vi enligt Trafikverket minska det totala bilkörandet med cirka 20 procent. Detta anses vara den kanske största utmaningen i Sveriges klimatomställning. Trafiken i de större städerna står för så mycket som 30 procent av vägtransporternas koldioxidutsläpp. Om vi fokuserar på att minska dessa utsläpp behöver det varken bli svårt eller dyrt utan tvärtom lönsamt eftersom en minskning av biltransporter och mängden avgasbilar i stora städer samtidigt löser flera andra problem.

Dålig stadsluft och buller orsakar i dag enorma kostnader och lidanden för människor som får svårt att andas eller drabbas av en för tidig död. Den samhällsekonomiska kostnaden av dessa luftföroreningar i Sverige beräknas enligt IVL till 42 miljarder kronor per år och den helt dominerande exponeringen sker i städer och tätorter.

Det finns därför starka folkhälsoskäl till att begränsa utsläppen av kväveoxider och partiklar med minskade koldioxidutsläpp som en positiv bieffekt. Avgasbilarna kommer därmed att bli allt mer sällsynta i stadskärnorna och trafiken kommer att elektrifieras i många städer, samtidigt som biogasen fortsätter vara ett bra alternativ.

Transportstyrelsen föreslår att kommunerna får rätt att införa nollutsläppszoner i delar av stadsrummet. Om regeringen säger ja till detta kan det leda till en ketchupeffekt för elbussar, spårvagnar och elbilar. Att små zoner med tuffa krav kan styra teknikvalet av fordon vet vi redan. Under 2016 var över hälften av Taxi Stockholms bilar biogasbilar, vilket till största delen förklaras av att det ger kortast väntetid på Arlanda, som inrättat olika taxiköfiler.

Trängselproblemen och det faktum att bilarna upptar mycket dyrt gatuutrymme kan emellertid inte lösas av elbilar. Däremot kan el-taxi med eller utan förare var en del av lösningen. En bil som i praktiken tar upp två parkeringsplatser och står still cirka 95 procent av sin livstid är för osmart för att passa in i den moderna staden. Teoretiska beräkningar visar att de transporter som i dag görs i till exempel New York kan utföras med bara drygt tio procent av de bilar som i dag finns i staden.

Ett modernt stadsrum präglas i dag av god tillgänglighet, skönhet, frisk luft och plats för mänskliga möten. Att bilen får ge plats för smartare transportsystem är inte längre en känslig fråga. Populariteten hos städer som Freiburg, Bogota, Seattle, Malmö och Köpenhamn tycks öka i takt med att gatuutrymmet ger ökad plats för annat än bilar. I Köpenhamn har cyklandet ökat med 84 procent medan biltransporterna minskat med 17 procent under samma tid. Ju färre bilar som finns i städerna, ju populärare tycks de bli. En förutsättning för denna positiva trafikutveckling är att hålla fast vid den täta europeiska stadskulturen och likt Danmark vara mycket restriktiv med att bygga externa köpcentra som tänjer ut stadsrummet och försvårar cykel och kollektiva transportlösningar. Där har Sverige något att lära.

Digitaliseringen och ny tekniska innovationer ger helt nya möjlighet att utveckla attraktiva och smarta mobilitets lösningar som inte bygger på privat bilism. I Helsingfors har man utvecklat ett mobilitetskort som kopplar ihop både kollektiva och privata transportlösningar med varandra. I framtiden kommer det sannolikt att vara mer attraktivt att äga ett mobilitetskort än en egen bil.

Oslo är världens elbilstätaste stad och i Stockholm pågår just nu ett projekt som heter ABC 2.0 där bland annat Skanska och Scania är med och utvecklar ett stadsdelstänkande som går ut på att man inte ska behöva bil inne i centrum alls. Uppfinningsrikedomen är stor och genom att ta det mest innovativa från våra nordiska huvudstäder kan vi komma långt.
Redan på 1970-talet argumenterade Volvochefen Pehr G Gyllenhammar i en debattartikel i Dagens Nyheter för att bilarna primärt inte ska användas i städerna, utan där ersättas av kollektiva transportlösningar. Nu är vi där.

Runt om i världen är borgmästarna de mest spännande ledarna i dag. Det är de som ser synergieffekterna mellan olika samhällsutmaningar. Även i Sverige har kommuner och städer i många fall ambitiösare klimatmål än landet i sin helhet eftersom de ser andra fördelar än just klimatnyttan. Utvecklingen av moderna och attraktiva städer sker för att ge medborgarna bättre livskvalitet och att minska trafikens koldioxidutsläpp är därför vare sig en uppoffring eller en kostnad. Snacka om billig klimatpolitik.

 

Svante Axelsson, regeringens samordnare för ett fossilfritt Sverige

 

Läs svar från Energigas Sverige och Fores här.

Läs svar från Gröna Städer här.

Läs Svante Axelssons andra artikel här.

Läs Svante Axelsson tredje artikel här.

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Tyck till