ANNONS:
Till Di.se
Start Opinion Ledare

PM Nilsson: Så kan Göteborg rädda världen

Göteborg förlorade sin roll som Sveriges port mot världen i samma ögonblick som det första trafikflyget startade från Bromma och flög till New York. Dessförinnan tog svenskarna båt från Amerikaskjulet, över Nordsjön och över Atlanten, och Göteborgs hamn var synonymt med ett friskt flöde av folk, varor, politiska och kulturella influenser.

 

Allt nytt som kom till Sverige passerade stadens kajer: automobilen, kommunismen, engelska kostymer, popmusik.

I dag kan man leva ett helt liv i Göteborg utan att se ett enda fraktfartyg, ingen har feriejobb i frihamnen och resten av Sverige fattar inte stadens storhet.

Så hur ska Göteborg återfå känslan av framkant?

Jo, genom att kombinera tre faktorer man redan sitter på: Nordens största hamn, världsledande fordonsindustrier och riklig tillgång till kinesiskt kapital.

Kinas roll i staden är intressant. Man pratar mycket om hur Kina köper upp Afrika, men om man vill se vilken roll kinesiska företag spelar på närmare håll är svensk västkust ett skolexempel.

Volvo personvagnar har aldrig mått så bra som när de befriades från sina snåla amerikanska ägare och blev kinesiskt. Geely tycks ha hur mycket resurser som helst. I somras inleddes den största rekryteringskampanjen i företagets historia för att ta höjd för elektrifiering och självstyrande fordon. 400 ingenjörer ska rekryteras.

Ett annat lite mer undanskymt men snabbt växande bolag är China Euro Vehicle Technology, Cevt, som nu sysselsätter 2000 personer i Göteborg, i huvudsak ingenjörer, många från gamla Saab. Cevt hade en utvecklings- och forskningsbudget för 2016 på 3,2 miljarder kronor.

Och så det kinesägda National Electric Vehicle Sweden, Nevs, i Trollhättan. Sverige har vant sig vid att inte hoppas på något i Saabs gamla fabrik. Men faktum är att investerarna har tålt en rad förlustår för att utveckla nya elbilar. I dag jobbar 900 personer på Nevs och företaget rekryterar stadigt fler.

Sammantaget har Göteborgsområdet på kort tid blivit Kinas största globala utvecklingscentrum för framtidens fordon och det badar i FoU-pengar. Sedan Tesla skakat om föreställningen av vad en elbil är har fordonstillverkarna efter en lång tvekan bestämt sig för el och det är bråttom.

En knäckfråga för såväl kinesiska städer som för Sverige är hur elektrifieringen av den tunga lastbilstrafiken ska gå till. På personbilssidan kommer marknadsmekanismerna att vara snabba, men på lastbilssidan behövs en ny infrastruktur längs vägarna för att driva fordonen. Batterierna orkar inte dra 40 ton mer än ett par kilometer. Tekniken är utvecklad, men någon måste sparka i gång processen för att åkerierna ska investera i hybridmotorer och för att någon ska elektrifiera de tunga lastbilsstråken.

Därför bör Göteborgs hamn i likhet med den stora hamnen i Los Angeles ta initiativ till att bli Europas första emissionsfria hamn. Elektrifiera Lundbyleden ut till hamnen och en bit av E20 och E6, sätt en tidsgräns på två år och kräv av åkerierna att lastbilarna måste gå på el sista halvmilen för att få lossa och lasta i hamnen.

Den exakta tekniska lösningen för elektrifiering bör göras i samarbete med Volvo Lastvagnar och Scania. Eftersom alla vill ha tillträde till hamnen kommer den svenska lastbilsflottan inom några år att ha hybridmotorer, varför marknaden för elektrifiering av vägarna upp mot Stockholm, Oslo och Malmö kan få fart.

Vid sidan av att Sverige har förbundit sig vid att ha en fossilfri fordonsflotta inom 14 år är en tidig elektrifiering av tung lastbilstrafik en klar konkurrensfördel. Rotterdam och Hamburg kommer att följa efter. Tyskarna är mer miljöinriktade än svenskarna och det är bara en tidsfråga innan de lagstiftar bort dieseldriften från sina vägar. Att Aten, Paris och Madrid nyligen beslutade att helt förbjuda dieselbilar är ett tecken i tiden som alla ska ta på mycket stort allvar.

Kina kommer därtill att ta täten i det globala klimatarbetet. Orsaken är enkel – det går inte att andas i kinesiska städer och kinesiska storstadsbor dör i förtid. I Peking (11 miljoner invånare), Shanghai (14 miljoner) och Shenzhen (7 miljoner) är elbil bokstavligen livsnödvändigt. Så kallade alternativa bränslen är inget alternativ eftersom även de släpper ut föroreningar.

Det kinesiska intresset för eldrift och elektrifieringslösningar är strategiskt och omedelbart. Att Göteborgs hamn sitter granne med Kinas elbilscenter är nästan för bra för att vara sant. När projektet är färdigt kan de flyga in världens hamn- och kommunchefer och visa hur man gör.

För övrigt måste hamnen muddras och breddas. Djupet är nu 14 meter. Den nya generationens halvkilometer långa containerfartyg kräver 17 meters djup och måste i dag lätta på lasten i Hamburg för att kunna gå in till Göteborg. Det är ohållbart. Muddringen kostar 4 miljarder och Göteborgs kommun måste ha hjälp med finansieringen.

Direktlinjer med stora fartyg är ett riksintresse och regeringen bör betala, inte minst för att ha en del i äran av att sätta i gång Europas viktigaste klimatprojekt.

Tyck till