ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Opinion Debatt

Debatt: Bygg supersnabbtåg Sverige–Finland

  • FRAMTIDENS METROKARTA. Hyperloop-teknik innebär att kapslar färdas i rör med mycket lågt lufttryck. Det kommer att gå fortare än att flyga. 35 minuter Stockholm-Helsingfors. GRAFIK: LINDA FRIES-ÅHMAN

DEBATT. Med hjälp av den framtida hyperloop-tekniken kan Norden knytas samman. Finansieringen av projektet kan ske genom en ny nordisk transportfond. Och investerarna kommer att få tillbaka sina pengar, bedömer Bengt Wahlström och Christian Sourander.

En nordisk transportfond, till vilken både allmänheten och näringslivet kunde bidra, skulle kunna visa vägen framåt för finansieringen av framtida transportförbindelser som sammanbinder Norden.

En Hyperloop-förbindelse är en stor möjlighet för Norden. Det finns redan långtgående planer för en revolutionerande förbindelse mellan Sverige och Finland som skulle gå via Åland.

Utredningar har genomförts, bland annat har ingenjörer på Ramböll studerat den fysiska sträckan mellan Sverige och Finland och beräknat kostnaderna för en sådan, och som bäst väntar staden Salo i Finland på besked av det amerikanska utvecklingsföretaget Hyperloop One om en eventuell investering i ett nytt testcenter. En Hyperloop-förbindelse som sammanbinder Norden kunde således vara en möjlighet i en nära framtid.

Det nordiska samarbetet är unikt i världen. Det pågår nerifrån upp och involverar nästan alla områden inom samhället. För såväl den folkligt förankrade nordismen och det nordiskt integrerade näringslivet skulle en ny snabb transportförbindelse som förbinder Norden vara en fantastisk möjlighet. En unik region möjliggör även en unik finansieringsmodell.

En nordisk transportfond skulle utgöra en grundplåt som kunde användas till finansieringen av en Hyperloop-förbindelse eller övriga liknande transportförbindelser som sammanbinder Norden. Ledande företag från de branscher som har mest att vinna på en snabb förbindelse som sammanbinder Norden skulle ombes stå för kapitalet till att grunda en fond och sedan kunde fonden öppnas för crowdfundingbidrag från allmänheten.

Alla som investerar i fonden skulle, förutom att bli delägare i fonden, även bli ägare till de framtida transportförbindelser som fonden investerar i. Enligt Rambölls utredning skulle en Hyperloop-förbindelse mellan Sverige och Finland vara självfinansierande tack vare biljett- och fraktintäkter och den nytta den tillför samhället. Att investera i fonden har således goda möjligheter till att bli en bra affär för både allmänheten och näringslivet.

Alla nordister vet att vill man ha någonting gjort är det bäst att göra det själv. De nordiska ländernas regeringar har notoriskt svårt att komma till skott med det politiska samarbetet. Men en ny nordisk transportfond som upprättats som ett privat initiativ kunde visa på vägen framåt för framtida investeringar i infrastruktur som sammanbinder Norden.
Starka privata initiativ med ett genuint stöd hos allmänheten har goda chanser att på lång sikt även involvera stöd från det offentliga.

I en samtid där ekonomisk protektionism ser ut som ett möjligt framtidsscenario förstärks den redan starka och trygga nordiska ekonomiska integrationen. Norden förenas av historia, kultur, samhällsmodell, språk, religion – även i sekulariserad form, folkligt förankrad nordism, och geografi som nordlig periferi i Europa. De förenande kommunikationerna, som passfrihet, NMT, GSM, SAS, färjetrafik, broar, vägnät, möjliggör det goda utbytet mellan de nordiska länderna.

Över 200 år av fred och täta och vänskapliga relationer står som garant för att nya transportförbindelser vidareutvecklar en redan framgångsrik helhet. Att satsa på en nordisk transportfond vore en garanterat etisk investering som kunde spela en nyckelroll i att sammanbinda Norden och bidra till den gröna omställningen av ekonomin.

 

Bengt Wahlström, omvärldsanalytiker och framtidsstrateg
Christian Sourander, verksamhetsledare, tankesmedjan Yggdrasil.fi, Åbo

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Tyck till