ANNONS:
Till Di.se
Start Opinion Ledare

Arvid Åhlund: Obekväma sanningar bakom elbilsboomen

  • FÄRRE BILAR. Regeringen väntas klubba ett förslag om utökade miljözoner i svenska storstäder till hösten. I praktiken innebär det att färre fossilbilar tillåts köra innanför tullarna. Foto: Jonas Ekströmer

LEDARE. I juli meddelade Volvo att alla nya bilmodeller kommer ha elmotor från 2019. Ungefär samtidigt lanserade Tesla sin första elbil i normal prisklass och ett par veckor senare aviserade Frankrike och Storbritannien planer på försäljningsstopp för bensin- och dieseldrivna bilar från 2040.

Morgan Stanley spår att elbilarna kommer att gå om de fossildrivna i antal samma år, andra bedömare tror att växlingen sker ännu tidigare. Kort sagt: omställningen till fossilfria bilar rullar av bara farten.

Värre är det för dieselbilarna. I Tyskland skärptes miljökraven på dessa kraftigt i förra veckan och ett domslut i Stuttgart nyligen har öppnat för körförbud i större städer. Paris, Madrid, Mexico City och Aten planerar totalförbud från 2025. Skälet är att avgaserna innehåller kväveoxider, som bland annat orsakar lungcancer samt hjärt- och kärlsjukdomar.

I Sverige föreslog Transportstyrelsen i en utredning i fjol att fler miljözoner inrättas i storstäderna för att få bukt med problemen. I praktiken innebär de att endast vissa fordon – i flera fall enbart elbilar – tillåts köra i stadskärnorna.

”Vi måste helt enkelt se till att vi levererar trygga luftmiljöer för våra medborgare. Då tycker jag att miljözoner är ett väldigt bra förslag”, säger finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund till Di.

Regeringen väntas klubba förslaget i höst. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) hoppas förbjuda äldre fossilbilar i hela innerstan och endast tillåta elbilar i Gamla stan från 2020. Det är välkommet, men för dem som värnar luften i huvudstaden kan det finnas skäl att vänta med firandet.

Omställningen till elbilar löser nämligen inte storstädernas grundläggande problem, varnar Frank Kelly, ordförande för brittiska regeringens expertråd i miljöhälsofrågor samt professor vid Londons King’s College, i en debattartikel i The Guardian (4/8). Elbilar avger visserligen inte koldioxid eller kväveoxid, däremot skadliga partiklar från både däck och asfalterade vägar.

Det kan låta trivialt i sammanhanget. Enligt forskare vid Storbritanniens Royal College of Physicians dödar dock dessa partiklar i själva verket fler britter per år än kväveoxider från dieselbilar. Stämmer det hjälper fler elbilar föga; det storstäderna behöver är inte renare fordon, utan färre, framhåller Kelly. Då krävs framför allt större och smartare satsningar på både kollektivtrafik och cykelbanor.

Kellys varning är synnerligen konkret, men understryker även en mer generell sanning: lösningar på gamla problem leder till nya. Grön teknik är inget undantag. Elbilar är, återigen, ett illustrativt exempel.

Elbilar kör på litiumbatterier. Bedömare spår att runt 50 miljoner ton litium kommer att krävas fram till 2050 för att klara av den globala omställningen från bensin- till eldrivna fordon. Världens litiumreserver uppskattas för tillfället till 14 miljoner ton.

Efterfrågan på kobolt – en metall som ingår i litiumbatterier – väntas öka explosionsartat under samma period. Omkring 60 procent av all kobolt som bryts kommer från Kongo-Kinshasa – ett av världens resursrikaste länder, men också ett av de fattigaste och politiskt mest instabila.

Världsbanken varnar i en ny rapport att de enorma strukturförändringar som klimatomställningen innebär i flera fall paradoxalt nog inverkar negativt på miljön, särskilt i naturresursrika områden som Kongo. Detta eftersom grön teknik, åtminstone än så länge, kräver tillgång till stora mängder mineraler och metaller.

Det är utmaningar som sällan diskuteras. Möjligen är de övergående; den tekniska utvecklingen går rasande fort och entreprenörer har en vidunderlig förmåga att finna lösningar på svåra problem, omställningen till grön energi är i de flesta fall ett tydligt bevis på det. Den har dock också visat att det krävs rätt incitament från politiskt håll. Bägge kommer behövas när elbilsrevolutionen aktualiserar nya problem.

Tyck till